Een overbekende naam in de binnenvaart.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)
Alhoewel MWM vooral bekend is van de wat forsere motoren blijkt uit deze advertentie dat ze toch een groot scale aan vermogens in productie hadden.
Bron: Oliemotoren, 5de druk, uitg. Born. (groter formaat)
J.H.G. Gosau is een naam die in Nederland onlosmakelijk verbonden is met MWM.
Foto: René te Pas, Nijkerk 22 september 2011. (groter formaat)
Een kleine watergekoelde 1 cilinder MWM. Aan het vliegwiel te oordelen zal deze motor hooguit 1000 toeren per
minuut draaien.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen 17 april 2013. (groter formaat)
De kleine luchtgekoelde motoren dragen de naam MWM-Diter. In de jaren 60 kwam deze
Spaanse motoren fabrikant onder de vleugels van MWM. Het afgebeelde
exemplaar is een motor van het type DA70 (6pk) of D402 (9pk).
Folderfragment, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)
Twee motoren uit de serie D989, D990, D991, D992 en D993. Deze serie
gaat tot een vermogen van 19pk.
Folderfragment, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)
Een MWM RHS 518 S, ca. 175 pk bij 1500 t.p.m., 6 cilinder uit 1982.
Deze motor is uitgevoerd als scheepsmotor.
Foto: Henry Platje, Rhein-museum Koblenz, 23 juli 2009. (groter formaat)
Aan de voorzijde van de motor bevindt zich het expansievat met ingebouwde warmte-wisselaar.
Aan de voorzijde is (vermoedelijk) een extra krachtafname geweest; deze gaat nu verscholen onder een aangebrachte overkapping.
Het is een voorkamer motor met indirecte inspuiting en moet daarom voorgegloeid worden. De motor is electrischstartend.
Foto: Henry Platje, Rhein-museum Koblenz, 23 juli 2009. (groter formaat)
Een 8 cilinder MWM RHS 418 A levert 180 pk bij 1500 tpm. Maximum vermogen 220 pk (bij 1800 tpm?). De motor wordt met lucht gestard.
(De cilinderkoppen zijn bij het Museumschip P905 vervangen door houten kistjes!
In goede staat verkerende cilinderkoppen waren schijnbaar geld waard!)
Foto: Frederic Logghe. (groter formaat)
MWM RH 355 een zes cilinder met een vermogen van 300 pk bij 450 tpm. Deze
motor stamt uit 1958 en doet nog altijd dienst in een actieve duwsleepboot.
Foto: René te Pas, Nijkerk 9 februari 2012. (groter formaat)
De motor is gebouwd als blokmotor met losse cilinderkoppen, iets wat bij de modernere niet-snellopers gebruikelijk was. De vreemde groepering van de losse brandstofpompen doet vermoeden dat er ook een 4 en een 8 cilinder versie bestaan.
Foto: René te Pas, Nijkerk 9 februari 2012. (groter formaat)
Het was net niet ruim genoeg om al zes de koppen er in één keer op te krijgen.
Foto: René te Pas, Nijkerk 9 februari 2012. (groter formaat)