top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Lister motoren

Deel 2



Naar Menu motoren.
Meer over Listermotoren op realdiesels.co.uk.


zonder
Een wat ouder type één cilinder Lister dieselmotor. Vroeger was deze gekoppeld aan een 24v dynamo en werd hij gebruikt voor het laden van accu's.
Foto: Rinus Verboom. (groter formaat)


lister 1,5 pk 750 tpm
Het is me niet echt bekend hoeveel verschillende types 1-cilinder Listers er gebouwd zijn, maar het zijn er heel wat. Deze motor levert 1,5 pk bij 750 tpm.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een Lister: 1,5 pk bij 750 tpm. Op de motorplaatjes van veel Listers staat ondermeer: BS 649; dit staat voor "British Standard 649" hetgeen een industrienorm is volgens welke het uitgaande vermogen op de as bepaald wordt; dus zoiets als onze NEN en de Duitse DIN. Voor de motor de onontbeerlijke slinger.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


lister 2,1 pk
Het lijkt het zelfde type motor als hiervoor maar volgens opgaaf leverde deze 2,1 pk, maar helaas was niet vermeld bij welk toerental dat was. De motor stamt uit 1958. Huidige eigenaar H. Huisman, Borger.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Dezelfde motor als hierboven. Rechts op de grond; de bijbehorende slinger. Huidige eigenaar H. Huisman, Borger.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Moeilijk te zeggen of dit ook hetzelfde type is.
Hij ziet er in ieder geval een stuk netter uit.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 16 mei 2008. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder Lister ST. Deze motor schijnt 18 pk bij 1500 tpm te leveren.
Folderfoto, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Lister motoren zijn vermoedelijk de meest voorkomende hulpmotoren in binnenvaart en visserij. Hiernaast een 1 cilinder Lister, mogelijk een TS1, met een BKB generator. Dit soort generatorsets werden ondermeer door
B & N Motoren B.V. te Zutphen geleverd.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Een compressorset of zo men wilt een luchtaggregaat met een Lister. Helaas was de brandstoftank rot en heeft men nog geen vervanger kunnen vinden. Ook deze motor is waarschijnlijk een ST1.
Foto: Hans Baumann, Hilterfingen (Zwitserland) 22 november 2008. (groter formaat)


zonder
Het motorschildje van voornoemde motor met eerst het serienummer, dan type ST, dan het aantal cilinders en vervolgens een code voor de bouwwijze waarbij de "M" aangeeft dat het een motor voor scheepsgebruik (marine) is.
Met dank aan Olaf v.d. Brink, Amsterdam, voor de informatie.
BS 649 geeft aan volgens welke Britse Standaard het vrmogen gemeten is.

Foto: Hans Baumann, Hilterfingen (Zwitserland) 22 november 2008. (groter formaat)


zonder
De cilinderkop met hijsbeugel (hijsoog);
aan de zijkant de beknopte gebruiksaanzijzing.
Foto: Hans Baumann, Hilterfingen (Zwitserland) 22 november 2008.(groter formaat)


zonder
Een 2 cilinder Lister motor voor stationnair gebruik.
F. Logghe schreef: Deze motor was mijn eerste motor. Hij stond in een veld onder een zeil, half weggezakt in de modder. Een halve dag hadden we nodig om de motor tot bij mij thuis te krijgen. Na heel wat werk heb ik deze motor draaiende gekregen en nadien ingeruild voor een oudere Lister. Korte tijd later heeft de man de motor verkocht voor schroot.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
De lister in de takels.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Een generatorset met een zelfde type Listermotor als hier boven? Zoals U aan de scheepshuid en de motor kunt zien heeft er in dit schip nogal wat water gestaan.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Een modernere Lister 2 cilinder luchtgekoelde handgestarte motor.
Foto: Rinus Verboom. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder watergekoelde Lister van het type FR2.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)


zonder
Een Lister variant: de Lister-Dursley SLI uit 1961 4,75 pk sterk, eigenaar H. Huisman, Borger.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)

zonder
De motor vanuit een andere hoek bezien.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


Naar deel 3.


Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken