De beroemde Kromhout gloeikopmotor 22 PK.
Zo beroemd dat niemand de moeite neemt het typenummer of het max. toerental te onthouden, maar het is waarschijnlijk een M1.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)
Deze motor staat/stond, als ik me goed herinner, in een Rotterdamse beurtsnik uit 1904. Het bouwjaar
van de motor is 1924 en hij liep nog uitstekend.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)
Een kijkje op de gloeikop. De ouderwetse aanwarmlamp
is vervangen door een gasbrander.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)
De watergekoelde uitlaatpot. Op de voorgrond het overdrukventiel op de luchthelm van de waterpomp.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)
Het carter met de luchtinlaat. Tussen vliegwiel en cilinder de brandstofpomp.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)
Het vliegwiel met de centrifugaalregeling en rechts zowat tegen de motor de
brandstofpomp.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)
= Knalpot.
= Snelverhitter.
= gloeikop met daarin de gloeiplaat (rood).
= De inspuiting.
= Het deksel op het luchtkanaal met daarin een smoorklep (oranje).
= De luchtinlaat van het carter.
= In blauw de watermantel.
Afb. (bewerkt) Uit het boek 'Oliemotoren', uitgeverij Born, Assen. (groter formaat)