top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


DAF/KMD motoren



Naar Menu motoren.

zonder
Daf begon in de jaren zestig enige bekendheid in de binnenvaart te krijgen., maar kreeg niet echt een voet aan de grond.
Bron: Oliemotoren, uitg. Born. (groter formaat)


zonder
De DAF DD 575 levert 105 pk bij 2400 tpm. ca. 87 pk bij 2100 tpm (DinA) Begin jaren zeventig werden 'gereviseerde' en gemariniseerde exemplaren van deze motor in grote getale gebruikt voor varende woon-, weekend-, vakantie- en charterscheepjes.
Fragment brochure, Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
In Nederland zijn heel wat beroepsvaartuigen, die in de recreatie terecht kwamen, uitgerust met een DAF motor. Ook worden deze motoren vaak voor boegschroeven gebruikt. Hier een DAF 1160 aan boord van de Luxe Motor Watergeus.
Deze motor levert circa 160pk bij circa 1800 tpm.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)

Aangezien er nog al veel 'Schipperslatijn' tussen de vermogenopgaves bij de DAFjes zit, een tabel met de toenmalige serie die veelvuldig zijn weg naar de grote kleine binnenvaart vond.
Bron: Fabrieksfolders en vinkdiesel.nl
type Vermogen Toerental
DD 575 M 63 kW / 86 pk 2100
DS 575 M 77 kW / 105 pk 2100
DF 615 M 71 kW / 97 pk 2200
DT 615 M 92 kW / 125 pk 2100
DH 825 M 100 kW / 136 pk 2100
DK 1160 M 125 kW / 170 pk 2000
DKA 1160 M 146 kW / 198 pk 1900
DKVD 1160 M 155 kW / 211 pk 2000
DKT 1160 M 184 kW / 250 pk 2000
DKV 1160 M 184 kW / 250 pk 2000
DKS 1160 M 221 kW / 300 pk 2200
DKXD 1160 M 232 kW / 315 pk 2200
DKX 1160 M 250 kW / 320 pk 2000
DKZ 1160 M 265 kW / 360 pk 2000

zonder
Koning Technisch Bedrijf brengt onder de naam Koning Milieu Diesel, KMD, een aantal DAF types op de markt die aan de CCR emissie eisen voldeden/voldoen.
Hier gaat het om een DAF DK1160 uit 2007. Deze motor levert met turbo en nakoeling 240pk bij 2000 toeren per minuut.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Doordat enkele handelaren in de jaren zeventig en tachtig een flink aantal versleten motoren opnieuw spoten en vervolgens als gereviseerd verkochten, heeft het imago van de DAF-dieselmotor een flinke imago schade opgelopen.
Over het algemeen is het echter een betrouwbare krachtbron.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Een DAF van het type WS zoals deze geleverd worden door 'Koning Technisch Bedrijf' onder de naam 'KMD'. De motor levert 350pk en stamt uit 2006.
Foto: René te Pas, Nijkerk 5 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
DAF WS ? De informatie over DAF scheepsdieselmotoren op internet is zeer beperkt. Het gaat hier vermoedelijk om een WS 268 L.
Een 2000-toeren motor met turbo.
Foto: René te Pas, Nijkerk 5 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Deze motor heeft weer duidelijk een zijde met alle bedieningsorganen en een kale kant. Hier is, in mijn ogen op een beetje onhandige plaats, de turbo gemonteerd.
Foto: René te Pas, Nijkerk 5 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
KMD WS-IV. Deze DAF motor wordt veneens door Koning Milieu Diesel (KMD) op de markt gebracht.
De motor levert 315pk bij 2000 toeren en is voorzien van een turbo.
Foto: René te Pas, Nijkerk 21 september 2011. (groter formaat)


zonder
Een KMD van het type XF-11V. Dit type levert circa 455 pk/335 kW.
Foto: Jan Meppelink, Cuijk 24 juni 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken