top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Caterpillar type 3408



Naar Menu motoren.


zonder
Een Caterpillar van het type 3408, vermoedelijk een  3408C-TA. Volgens de schipper goed voor 450 pk. Opvallend is dat de Caterpillars uit die jaren nog vaak instrumenten en alarm-eenheden op de motor hebben. (stuurboord aanzicht)
Foto: René te Pas. Nijkerk 13 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Aanzicht bakboordvoor. De twee grijze kastjes zijn er ten behoeve van de alamering. De voorste voor de koelwatertemperatuur, de achterste voor de oliedruk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 13 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Het achteraanzicht van bovenstaande motor met aangeflensde keerkoppeling. Aan de keerkoppeling is een pomp (rood) voor de hydraulische systemen bevestigd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 13 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Nog een Cat 3408. Deze motor stamt uit 2004.
Foto: René te Pas. Nijkerk 16 september 2011. (groter formaat)


zonder
Aan beide zijden staat een viervoudige hogedruk brandstofpomp. Daar tussen in staat centrifugaal regeling met verstelinrichting. De merkwaardige kronkels in de brandstofleidingen moeten er voor zorgen dat alle leidingen ongeveer even lang zijn. De vertraging tussen pomp en verstuiver is dan voor alle cilinders ongeveer gelijk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 16 september 2011. (groter formaat)


zonder
De bakboordzijde van een Cat 3408-TA. Onderaan de motor ziet men vooraan de dynamo, achteraan de startmotor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 16 september 2011. (groter formaat)


zonder
Een Cat 3408 DI uit 1990.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Deze 3408 motor is opgesteld met behulp van een twee-componenten vulmiddel. Dat bespaarde het vermoeiende pasmaken van motorvulstukken. Begin jaren zeventig had men onder anderen het product 'Chockfast Orange'.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een 3408C van 487 pk uit het begin van deze eeuw. Aan de voorzijde is een hydraulische pomp aangebouwd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 juni 2012. (groter formaat)


zonder
De schepen zijn steeds groter geworden. De motoren qua omvang steeds kleiner, maar toch laten sommige machinekamers, vooral als er twee motoren in de ruimte staan, weinig ruimte voor goede foto's over.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 juni 2012. (groter formaat)


zonder
Een 3408 TA afgesteld op 371pk. De meeste moderne motoren hebben een vrij ruim werkgebied en kunnen op verschillende vermogens afgesteld worden. Een lagere afstelling houdt vaak verband met het formaat een reeds bestaande schroef en alles wat daar bij hoort.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 juni 2011. (groter formaat)


zonder
De productie van een beperkt aantal modellen met een groot vermogensbereik heeft een gunstig effect op de ontwikkelkosten en de onderdelen voorziening.
Bakboord aanzicht van voorgaande motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 juni 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken