top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Caterpillar motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Caterpillar (met één T geschreven en uitgesproken als ketterpillar en niet als keterpillar) motoren zijn pas na WOII in de binnenvaart redelijk populair geworden. Helaas ontbreekt verdere informatie over de hier afgebeelde motor.
Foto: Rinus Verboom. Inzender: Frederic Logghe. (groter formaat)


zonder
Een Caterpillar D342-C uit 1962. Deze motor, zonder oplading, levert 170pk bij 1225 toeren per minuut. De motor weegt ruim 2600 kg, de keerkoppeling Twin Disc MG512 of MG514 is goed voor nog eens ruim 500 kg.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Bakboordzijde van een D342-C. Sommige machinekamers bieden helaas niet genoeg ruimte voor mooie overzichtsfoto's.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Een Caterpillar D343 6 cilinder in lijn dieselmotor met oplading welke goed is voor ca. 400 pk. De motor stamt uit 1992.
Foto: René te Pas. Nijkerk 27 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Dit iet wat andere model zou een D 343-TTA moeten zijn. Het bouwjaar ligt begin jaren 90 en het vermogen van deze zes cilinder komt op 365 pk.
Foto: René te Pas. Nijkerk november 2011. (groter formaat)


zonder
Er was enige verwarring omtrent dit type, maar door veel te vergelijken kwam ik tot de conclusie dat het een D343 TA moet zijn.
Foto: René te Pas. Nijkerk november 2011. (groter formaat)


zonder
Een ander exemplaar van de D343 turbo. Bouwjaar 1972. Opvallend is de aanwezigheid van extra relais op sommige Caterpillar motoren. Mogelijk gebruiken ze een gecombineerd 12 en 24 Volts electrisch systeem.
Foto: René te Pas. Nijkerk augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Het brandstofmetertje geeft niet het niveau in de brandstoftank, maar de druk in de leiding naar de brandstofpomp, aan. Althans die indruk krijg ik.
Foto: René te Pas. Nijkerk augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een Caterpillar van het type D398 met dubbele turbo en nakoeling. De motor levert circa 785 pk bij 1200 toeren per minuut. Bouwjaar 1972.
Foto: René te Pas. Nijkerk 8 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Achterzijde van de D398-TTA met onbekend type keerkoppeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk 8 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Een Caterpillar 3512 DI-TA. De motor heeft een opgegeven vermogen van 1380pk en vormt door voortstuwing van een tankschip van ruim 2300 ton.
Foto: Jan Meppelink, Hansweert 13 december 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken