Een Bauscher DS10U mogeliijk een DS15U. Deze motoren werden in de jaren '50 door Bauscher & Co, Miltenberg/Main, gebouwd. Ze werden voor scheepsgebruik met een aangebouwde keerkoppeling geleverd. De firma Bauscher heeft slechts weinig motoren gebouwd, in ieder geval werd de productie van motoren reeds begin jaren '60
gestopt. (Bron: motorenbau.de)
Inzender: A. v. Baren.(groter formaat)
Dezelfde motor draaiend op de "tractoren en motoren tentoonstelling" te Schoonoord.
Duidelijk is de aangebouwde vertraging met omkeerbeweging te zien. Het koperen vat dient als koeling. Rechts de aangebouwde 'Baco' keerkoppeling.
Foto: Pieter KLein, Schoonoord juni 2008. (groter formaat)
De vliegwielzijde van de motor. Daar aan de andere zijde de vertraging aangebouwd is, is het vliegwiel aan deze zijde forser uitgevallen dan wanneer men een motor met twee vliegwielen heeft, hetgeen vroeger nog al eens voorkwam. Motoren voor de scheepvaart hebben over het algemeen zwaardere vliegwielen omdat de motor ook wanneer de motor langzaam draait kracht moet kunnen leveren.
Foto: Pieter KLein, Schoonoord juni 2008. (groter formaat)
De motor maakt gebruik van een gesloten koelwatersysteem waarbij
een groot voorraadvat en verdamping voor de benodigde koeling moet zorgen. Deze opstelling werd natuurlijk niet op schepen gebruikt, maar op plaatsen waar geen of slechts weinig industrie- of buitenwater voorhanden is. Bijvoorbeeld in werkplaatsen en bij dorsmachines e.d.
Inzender: A. v. Baren. (groter formaat)
Nogmaals de vliegwielzijde. De rode handel aan de cilinderkop is waarschijnlijk de decompressiehandel, ook wel de kleplichter genoemd. Beneden aan het motorblok ziet men de koelwateraftap en daarachter verstopt de knaldemper.
Inzender: A. v. Baren. (groter formaat)
Carterzijde met, centraal in beeld, een, later aangebrachte, toerentalverstelling. Rechtsboven het brandstoffilter.
Linksonder zou de koelwatercirculatiepomp kunnen zitten, maar zekerheid daaromtrent heb ik niet.
Inzender: A. v. Baren.(groter formaat)
Zicht op het kleppendeksel links van debevestigingsbout lijkt een soort ventiel? of iets dergelijks te zitten.
Links op de achtergrond de rode handel van de lontjeshouder.
Inzender: A. v. Baren. (groter formaat)
De brandstofpomp is in het motorblok weggebouwd . Één der
bedieningshandels is achter het vliegwiel verstopt. Vermoedelijk is de handel slechts voor het 'testen' van de verstuiver.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Een temperatuur van net boven de 70 graden,
'nicht übel', maar de motor loopt hier wel onbelast.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)