>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


waterstaatsvaartuigen


en aanverwanten


Naar menu waterstaatschepen.


22
PW10 van de Provinciale waterstaat Friesland. Als bouwnummer 583 in 1973 bij Bijlsma te Wartena te water gelaten. afm. 14.80 x 4.04 x 1.20 m.  195 pk.
Capaciteit bluseenheid 1300 ltr/min.
Foto: Pieter Klein, Sneekermeer. (groter formaat)


vlet_agger
Een kantonniersvlet Agger te Schoohoven. Het vaartuig werd in 1963 bij Gebr. Akerboom te Leiden te watergelaten en mat 13,45 x 3,5 x 1,1 meter. Het vaartuig was voorzien van een 120 PK GM diesel. [SchepenDB]
Foto B.v.Roest, Schoonhoven rond 2000. (groter formaat)


zonder
De peilvlet Kinsel op de ligplaats bij de sluis te Purmerend. [Fotoserie]
Foto: Pieter Klein, zomer 1991. (groter formaat)


wieringen
Het rijkswaterstaatvaartuig 'Wieringen' neemt de schade aan een meerstoel op. Het scheepje werd in 1938 bij W. de Vries Lentsch gebouwd
en meet 15,4 x 3,6 1,5 meter. [SchepenDB]
Foto: Pieter Klein, Harderwijk, augustus 1993. (groter formaat)


oude_pw2_friesland
De PW 2 Friesland (een bakdekker)  werd in 1936 bij Dolman te Muiden gebouwd. Afm. 13.25 x 3.25 x 0.90 m. Motor 86 pk. In de 60-er jaren is het bij Schilkampen te Leeuwarden verbouwd, wat de verbouwing precies inhield is me niet bekend.
Foto: Pieter Klein, Sneekermeer, rond 1990. (groter formaat)


7953
De nieuwe PW 2 Friesland is 16 meter lang, 4,65 meter breed en heeft een holte 1.80 meter en een diepgang 1,15 meter. Het schip gebouwd onder bouwnummer 31 op scheepswerf Friesland te Lemmer. De tewatergelating vond plaats op 13 april 1993. 2 motoren van 170 PK geven het schip een snelheid van ca. 18 km/u.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 10 oktober 2009. (groter formaat)


7956
De nieuwe PW 2  ziet er wel stoer uit en is waarschijnlijk een stuk praktischer, maar toch vind ik de oude PW 2 fraaier van lijn.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 10 oktober 2009. (groter formaat)


rws_40
De RWS 40. Het schip zou in 1983 op de Schottelwerf Van Leest, Warmond gebouwd zijn en ca. 15,40 x 3,50 x 1,30 meter meten.
Motor DAF 320 pk. [SchepenDB]
Foto: Henry Platje, Delden 22 januari 2010. (groter formaat)


rws_40
De RWS 40. Het schip kent nog enkele zusterschepen namelijk de:
RWS 37, 38, 39, 42 en de hierna volgende RWS 41.
Foto: Henry Platje, Delden 22 januari 2010. (groter formaat)


0615
Zusterschip RWS 41 verzorgde de scheepvaartbegeleiding tijdens de sleepbootdagen 2010 Zwartsluis. [SchepenDB]
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)


6305
Van een heel andere catagorie is de PW 105 Snip. Het is geen patrouillevaartuig, maar een werkschuit; een motordekschuit om precies te zijn.
Verdere gegevens ontbreken helaas nog. Fotoserie.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 31 augustus 2009. (groter formaat)

104-1
De PW 104 (Friesland) lijkt ook een motordekschuit geweest te zijn. De schuit is nu voorzien van een beun en een vast opgestelde hydraulische kraan, zodat het voor veel voorkomende oeverwerkzaamheden ingezet kan worden.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 24 juni 2010. (groter formaat)

104achter
Een naam of brandmerk lijkt dit vaartuig niet te hebben, wel kan men nog constateren dat de thuishaven Suameer is. Op het achterdek lijkt een vast opgesteld aggregaat te staan. Of het hierbij om perslucht of electriciteit gaat, is mij niet bekend.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 24 juni 2010. (groter formaat)

102voor
Ook de PW 102 (Friesland) lijkt een motordekschuitje te zijn. Het is uitgerust met een spudpaal en een miniscuul hydraulisch grijperkraantje. De stuurhut is vrij royaal uitgevoerd.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 19 augustus 2010. (groter formaat)

Eigenlijk is het geen motordekschuit, maar een gemotoriseerde dekschuit, het vaartuig heeft immers geen motorschepenkont. Ook nu weinig registratiekenmerken, alleen PW 102 en de thuishaven Dokkummer Nieuwezijlen zijn vermeld.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 19 augustus 2010. (groter formaat)


heffesant
Zelfvarend boorvaartuig 'Heffesant'. Afmetingen 25,85 x 9,1 x 1 m. Voortstuwing 2x 175 pk G.M. via schottelroerpropellers. Het werd in 1979 bij de Gebr. Niestern, Delfzijl te water gelaten. [SchepenDB]
Foto: Pieter Klein, Van Harinxmakanaal, Harlingen maart 1980. (groter formaat)

Naar deel 2.



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken