top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Drinkwaterboten, schuiten en schepen.



Naar menu diverse schepen.
Menu tankschepen.

zonder
Het vullen van de waterkelder van het Aalmoezeniersweeshuis te Amsterdam. Waterschuiten verzorgden niet alleen de waterleggers van drinkwater ook de waterkelders van grootafnemers zoals kloosters, brouwerijen en dus ook weeshuizen werden van water voorzien.
Bron: Fragment van het Aalmoezeniers Weeshuis aan de Prinsengracht te Amsterdam door Jan Punt, Cornelis Pronk en Jacob de Wit, 1758. Stadsarchief Amsterdam nr. 010001000888. (groter formaat)

zonder
Een waterschuit voor de bevoorrading van de brouwerijen (en meer?).
Fragment van: Waterschip voor d'Soutketen en een Brouwers Water-Schuyt (ca. 1654) door Reinier Nooms, 1623-1664.
Stadsarchief Amsterdam nr. 010094007034. (groter formaat)

zonder
Ter completering de waterlegger waar de burgers, als ze het betalen konden, emmers met 'schoon' Vechtwater konden kopen. De Amsterdammers werden tussen 1832 en 1867 vier maal met grote cholera-epidemieën geconfronteerd. Het drinken van vervuild water uit regentonnen of zelfs uit de gracht was de hoofdoorzaak van deze en andere besmettingen. [Lees meer...] Schippers waren gelukkig meestal wel zo wijs om hun watervaatjes zo ver mogelijk van stedelijke gebieden te vullen.
Foto: Pieter Oosterhuis (1816-1885) Singel Amsterdam ca. 1862.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. ANWI00107000001. (groter formaat)

zonder
Reeds in 1877 kreeg de Reederij voor Sleep- en Drinkwaterdienst, Amsterdam van de firma H. Rutters de beschikking over een stoomsleepboot annex waterboot. Deze dienst was er in de eerste plaats voor de zeeschepen. Het scheepje mat 18,90 bij 4,64 meter en had een holte van 2,3 meter. De stoommachine was goed voor 70 ipk.
Foto: Jacob Olie, (1834-1905) Amsterdam ca. 1902.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. 10019A000423. (groter formaat)

zonder
Postkaart van de waterboot 'Schelde' aan de 'Nieuwe sluis' te Terneuzen.
Fotoserie waterboot 'Schelde'.
Postkaart: Collectie Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
De voormalige drinkwaterboot DWL 3 op een werf met dwarshelling. Hret scheepje is omgebouwd naar recreatievaartuig. Verder is er van dit scheepje is weinig bekend [SchepenDB]
Foto: Archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Drinkwaterboot DWL 6 tijdens de strenge winter van '62-'63 te Rotterdam. De schipper beschikt gelukkig over een stuurhut; daarin wederom een liggend rad. Ook van dit scheepje is heel weinig bekend. [SchepenDB]
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De DWL 8 in de Leuvehaven, Rotterdam. Het schip werd in 1940 bij scheepswerf Concordia van Seijmonsbergen te Amsterdam gebouwd en meet 16,75 x 4,00 x 1,80 meter. Het laadvermogen bedraagt 35 ton. De motor 60 pk Kromhout bij 600 tpm van het type 3K3 (gewicht 2750 kg). [DB 02320588]
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
DWL 9, Rotterdam 1963. Let op het spatzeiltje/windschermpje bij de stuurstand. Gezien de vorm van de stuurstand wordt er gestuurd met een liggend rad. Het schip is een zusterschip van de DWL 8. [DB 02320589]
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Waterboot 10, Rotterdam. Het in 1960 bij J.H. van Eijk & Zn., Sliedrecht gebouwde schip meet 24,06 bij 5,42 bij 2,55 meter en laadt 131 ton. De motor is een Guascor diesel (uit Spanje) van 340 PK. [DB 02320590]
Foto: Leo Schuitemaker, Botlek 20 mei 2007. (groter formaat)


zonder
De 'DWS 11 Waterbuffel', Rotterdam werd in 1960 bij J.H. van Eijk & Zn. te Sliedrecht gebouwd. Afmetingen: 23,75 x 5,45 x 2,5 meter, 131 ton. Voorzien van een 120 pk MAN diesel. [DB 02320591].
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22 juni 2007. (groter formaat)


zonder
Mij werd verteld dat dit de DWL 11 zou zijn. Hij lijkt wel als twee druppel (drink)water op de DWS 11 hierboven. De database vermeldt echter geen DWL11. Vermoedelijk een klein typfoutje bij het invullen van de database.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De DWL 11, 1963 Rotterdam.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De Kralingen lust wel slokje. Tijd voor een sjekkie en een praatje. De waterboot is zo te zien de DWL11 of een zusterschip.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)

zonder
De waterboot DWS 15 'Waterman' uit Rotterdam werd in 1985 bij De Hoop, Schiedam gebouwd. Het schip vervoert 98 ton water en meet 24,12 x 5,24 x 2,42 en is voorzien van een 251 PK Gardner diesel. [DB 02009392].
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 9 oktober 2007. (groter formaat)

waterboot_neputnus_amsterdam
Waterboot Neptunus Amsterdam. Helaas weinig duidelijke foto's van Amsterdamse waterboten in mijn verzamelingen te vinden.
Kopie van een postkaart. Bron en datum: onbekend. (groter formaat)

waterboot_combi
De waterboot Combi was voornamelijk voor de bevoorrading van zeeschepen. Het schip werd in 1952 bij De Groot & van Vliet te Papendrecht gebouwd en meet 38,66 x 5,07 x 2,51 meter. Laadvermogen 325 ton. [DB 02308287]. Foto: Pieter Klein, Amsterdam augustus 2015. (groter formaat)

zonder
De waterboot 'Olivier' varend op het kanaal Gent-Terneuzen nabij Zelzate. Deze voormalige 'Shell 23' werd in 1964 bij Bodewes, Millingen a/d Rijn gebouwd, meet 42,8 x 5,86 x 2,22 meter en is 326 ton groot. [DB 02311811]. [Fotoserie].
Foto: F. Logghe.(groter formaat)

zonder
De waterboot 'Viking' werd in 1939 in opdracht van de Olie Handelsvereeniging NV uit Rotterdam gebouwd. Zie verder bij de fotoserie.
Foto genomen door Alain Dooms. Inzender F. Logghe.

zonder
De 'Flandria 5' uit Antwerpen lijkt voor een waterboot een hoogst merkwaardig geval. Naar het schijnt werd het in 1947 als 'overzetboot', pontje gebouwd en pas later als waterboot benut. Afm. 19,50 x 5,00 x 2,30 meter. [Binnenvaart.eu]
Foto: F. Logghe, (groter formaat)


bestandsrevisie juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken