Veel meer dan bij de oude
schepen zijn moderne schepen, zo ongeveer vanaf 1940, een combinatie van min of meer een bepaald type
voorschip, min of meer een bepaald type
achterschip en al naar gelang het soort vaartuig een vrij standaard
middenschip.
Het komt bij deze
vrachtschepen met enige regelmaat voor dat aan een bestaand achterschip een nieuw midden- en
voorschip gezet wordt. Soms ook wordt er een nieuw voorschip aan een bestaand midden en achterschip gezet.
Al met al leek het me niet onverstandig de voor- en achterschepen er eens uit te lichten, vooral ook omdat men grote scheepslengtes moeilijk fatsoenlijk op de foto krijgt.
Iets moderner is deze creatie. De 'Piet Hein' is in 1965 bij scheepswerf Pattje te Waterhuizen gebouwd, maar kreeg, vermoedelijk in 2003, een nieuw voor- en middenschip, daarbij heeft men het raditionele model toch nog niet geheel verlaten. [
DB 02204033]
Foto: Pieter Klein, Harlingen juli 2010. (
groter formaat)
mbs 'Zefiros' werd in 2001 in Rusland gebouwd en heeft de naar binnen vallende
boeiing, het 'gebroken neusje', dat midden jaren negentig bij motorkruisers in zwang kwam, maar dat bijvoorbeeld bij
sleepboten maar ook bij
bunkerbootjes en
tankers als de 'Esso Nederland 72' uit 1964 al langer voorkwam.
De 'Zefiros' meet 70 bij 8,2 bij 2,9 meter en is 1025 ton groot.
[
DB 02324931]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2010. (
groter formaat)
Het mvs 'Ordana' werd in Rusland gebouwd en bij de bouw is er rekening meegehouden het in een
koppelverband te kunnen gebruiken. Het schip heeft vanaf
dekhoogte een
duwsteven, maar daaronder nog een vrij gewoon voorschip. Het schip meet maar liefst 105 x 9,6 x 3,2 meter en laadt circa 2250 ton.
[
DB 02327261]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden mei 2010. (
groter formaat)
De komst van de
duwbakken inspireerde ontwerpers om de vlakke voorover vallende steven ook voor
motorvrachtschepen toe te passen. Dit type voorschip is gelukkig nooit echt ingeburgerd geraakt en lijkt, voor zover ik weet, weer zo goed als verdwenen. Bij koppelverbanden ziet men ze echter nog wel redelijk vaak.
Het
motorbeunschip 'Kadima' heeft een dergelijke steven en werd in 1998 bij Joh. van Duijvendijk te Krimpen a/d IJssel gebouwd. Het schip meet circa 70 x 7,5 x 3,2 meter en is 1140 ton groot.
[
DB 02323333]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, september 2010. (
groter formaat)
Het voorschip van mcs 'De Valk' is bijna cirkelvormig. Het schip werd in 2006 bij scheepswerf Poppen, Zwartsluis gebouwd.
Het schip meet 85,95 x 9,55 x 2,97 meter.
DB 02327495.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 15 februari 2008. (
groter formaat)
Ter vergelijk het, nog originele, zeer scherpe voorschip van een oud stoomschip uit 1910, dat anno 2019, in zekere mate gemoderniseerd, nog steeds rond voer.
[
DB 02304558]
Foto: Arie Lentjes, Rozenburgse sluis, juli 2009. (
groter formaat)