>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Voorschepen van moderne binnenvaartschepen


Naar menu moderne schepen.

Veel meer dan bij de oude schepen zijn moderne schepen, zo ongeveer vanaf 1940, een combinatie van min of meer een bepaald type voorschip, min of meer een bepaald type achterschip en al naar gelang het soort vaartuig een vrij standaard middenschip. Het komt bij deze vrachtschepen met enige regelmaat voor dat aan een bestaand achterschip een nieuw midden- en voorschip gezet wordt. Soms ook wordt er een nieuw voorschip aan een bestaand midden en achterschip gezet.
Al met al leek het me niet onverstandig de voor- en achterschepen er eens uit te lichten, vooral ook omdat men grote scheepslengtes moeilijk fatsoenlijk op de foto krijgt.


zonder
Het motorvrachtschip 'Nomade' heeft een vrij apart model voorschip. Erg veel zie je dit type niet. Deze kempenaar werd in 1958 bij De Rupel te Boom (B) gebouwd en is later met tien meter verlengd. [DB 02312902]
Foto: Rene te Pas, Nijkerk februari 2020. (groter formaat)


zonder
Zelfzuigendmotorbeunschip 'Schokland' is uitgerust met wat men wel een coastersteven noemt. De echte coastersteven, met uitwaaierende zijden, ziet men echter (haast) nooit bij binnenvaartvrachtschepen; het is meer iets wat men bij passagiersschepen aan kan treffen. - Het mbs 'Schokland' is in 1956 bij scheepswerf Kampen gebouwd en mat ca. 65 x 8,2 meter. [DB 03051379]
Foto: Pieter Klein, Houkesloot, september 2001. (groter formaat)


zonder
Iets moderner is deze creatie. De 'Piet Hein' is in 1965 bij scheepswerf Pattje te Waterhuizen gebouwd, maar kreeg, vermoedelijk in 2003, een nieuw voor- en middenschip, daarbij heeft men het raditionele model toch nog niet geheel verlaten. [DB 02204033]
Foto: Pieter Klein, Harlingen juli 2010. (groter formaat)


zonder
mbs 'Zefiros' werd in 2001 in Rusland gebouwd en heeft de naar binnen vallende boeiing, het 'gebroken neusje', dat midden jaren negentig bij motorkruisers in zwang kwam, maar dat bijvoorbeeld bij sleepboten maar ook bij bunkerbootjes en tankers als de 'Esso Nederland 72' uit 1964 al langer voorkwam.
De 'Zefiros' meet 70 bij 8,2 bij 2,9 meter en is 1025 ton groot. [DB 02324931]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Het mvs 'Ordana' werd in Rusland gebouwd en bij de bouw is er rekening meegehouden het in een koppelverband te kunnen gebruiken. Het schip heeft vanaf dekhoogte een duwsteven, maar daaronder nog een vrij gewoon voorschip. Het schip meet maar liefst 105 x 9,6 x 3,2 meter en laadt circa 2250 ton. [DB 02327261]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden mei 2010. (groter formaat)


zonder
Het lijkt net als of het duwplatform er naderhand aan gestrookt is, maar volgens de mij bekende gegevens is het ms Graveland met als thuishaven Arnhem, in 1987 zo van de scheepswerf de Hoop in Lobith Tolkamer van stapel gelopen.
[DB 02318351]
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht 28 augustus 2007 (groter formaat)


zonder
De komst van de duwbakken inspireerde ontwerpers om de vlakke voorover vallende steven ook voor motorvrachtschepen toe te passen. Dit type voorschip is gelukkig nooit echt ingeburgerd geraakt en lijkt, voor zover ik weet, weer zo goed als verdwenen. Bij koppelverbanden ziet men ze echter nog wel redelijk vaak.
Het motorbeunschip 'Kadima' heeft een dergelijke steven en werd in 1998 bij Joh. van Duijvendijk te Krimpen a/d IJssel gebouwd. Het schip meet circa 70 x 7,5 x 3,2 meter en is 1140 ton groot. [DB 02323333]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, september 2010. (groter formaat)

zonder
Bij de hopperzuiger 'Ameland', die in 1989 in Servië gebouwd werd lijkt de steven nog verder over te hangen dan bij 'Kadima'. Het schip meet 77 x 11 2,8 meter, laadt 1852 ton en beschikt over tweemaal 335 PK Cummins. [DB 02318995]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden mei 2010. (groter formaat)


zonder
Het voorschip van mcs 'De Valk' is bijna cirkelvormig. Het schip werd in 2006 bij scheepswerf Poppen, Zwartsluis gebouwd.
Het schip meet 85,95 x 9,55 x 2,97 meter. DB 02327495.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 15 februari 2008. (groter formaat)


bestandsrevisie mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken