>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


voetveren 1


Naar Menu ponten, veren, e.d..

zonder
Niet specifiek een voetveer, maar wel een fraai beeld van hoe het in vroeger tijd toe kon gaan. Op sommige veren was het trouwens zo dat paard en wagen inclusief menners, koetsiers, met het wagenveer overgezet moesten worden, terwijl passagiers en voetgangers met het duurdere voetveer moesten. Hier lijkt er weinig onderscheid in de soort 'vracht' te bestaan.
Fragment van Rivierlandschap met een veerboot, Salomon van Ruysdael, 1649, bron: Rijksmuseum Amsterdam.
(groter formaat)

zonder
De kleinste voetveren werden met gewone roeiboten onderhouden maar niet altijd bood de oever een geschikte op- en afstap. Deze veerbaas heeft daar wat op gevonden. Het vaartuig in kwestie is een schouw. Dit type, wat ook grote brede varianten kent, was zo populair dat de overzet heel vaak 'schouw' genoemd werd. Ook in de benaming van diverse plaatsen en lokaliteiten in de buurt van een overzet is de term 'schouw' terug te vinden.
Fotofragment: Bernard F. Eilers. Schinkel, Sloterkade Amsterdam rond 1915.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr 010186002617 PD/cc0. (groter formaat)

zonder
Vroeger liep het Rokin te Amsterdam door tot de bebouwing aan de Dam. Halverwege de laatste brug en de bebouwing bij de Dam, een afstand van ruim 300 meter, was dit kabelpontje actief. Het lag nabij de Lombardsteeg.
De 'heren' van kantoor, zoals van het stadhuis, hadden zo een snelle verbinding naar de Kalverstraat alwaar, volgens de overlevering,
"een nette jonge dame tijdens lunchtijd van de kantoren niet behoorde te komen".
Fotofragment: A.J.A. Rikkers. Rokin maart 1933.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr ANWU00247000001 PD/cc0. (groter formaat)

zonder
Een kettingpont verzorgde tot medio 1927 ter hoogte van de Zeilweg Amsterdam een verbinding tussen de stad en de Sloterkade vanwaar buslijn G (op de achtergrond in beeld) de passagiers, indien gewenst, richting Sloten of Andreas Schelfhoutstraat vervoerde.
Fotograaf onbekend. Datum juni 1927. Bron Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00005005182. PD/cc0. (groter formaat)


zonder
Een zeer nostalgisch plaatje uit de tijd van de stoomvaart. Let op de zeer fraaie houten opbouw! Het lijkt een beetje op de Amsterdamse wagenveren uit die tijd maar het is een voetveer. Een gelijkend model, echter met een grotere stuurhut droeg de naam IJveer no. 3. Dit is dus misschien de 2.
Bron: H.C.A. van Kampen en H. Kersken Hz. Schepen die voorbij gaan. 1927. Uitgave: ANWB. (groter formaat)


zonder
Een voetgangers- en fietserspontje over het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij Maarssen onderhoudt een kleine pontje een overzet over het AR-kanaal. Voor andere veerdiensten zie bij Amsterdam-Rijnkanaal.
Foto: Pieter Klein, Maarssen 1975. (groter formaat)


zonder
Een soort gelijk, maar moderner, vaartuig aan het Noord-Hollandskanaal bij Spijkerboor met de naam "Jan Hop". Bij dit vaartuig belemmeren de passagiers het uitzicht van de schipper wat me toch zeer onwenselijk lijkt.
Foto: Pieter Klein. Jaren tachtig. (groter formaat)


zonder
Links de Y-tunnel I, rechts de II voor de Haarlemmerpoort te Amsterdam op 12 maart 1938, dus lang voordat er een IJtunnel bestond! De scheepjes waren eigendom van rederij Boekel en onderhielden een dienst vanaf het Haarlemmerplein naar het Mosplein in Amsterdam-Noord. De Y-tunnel I is thans (2008) eigendom van W. de Graaf, Den Haag, die ook deze fraaie foto instuurde. De Y-tunnel II wordt momenteel aangepast en zal rondvaarten op de Rottemeren gaan houden.
(groter formaat)


zonder
De Jillis werd in 1928 bij Concordia van S. Seijmonsbergen, Amsterdam als sleepboot voor de Firma Bergmann gebouwd en ging toen Wieringermeer heten. Afmetingen 15,4x3,57 meter. In 1941 omgebouwd tot overzetbootje - motorpassagiersschip. [Meetbrief A6639N]
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt juli 2012. (groter formaat)


zonder
In 1949 verandert de naam in Heen en Weer V. In 1957 wordt het scheepje verkocht aan de Amsterdamse Droogdok Maatschappij waar hij tot 1984 heeft gevaren als personeelsbootje onder de naam Droogdok 16. In 1998 gered van de sloop en opgeknapt in het kader van een werkgelegenheidsproject. In 2002 aangekocht door J. Marijt en afgetimmerd als pleziervaartuig. In 2018 opnieuw verkocht.
Inzender foto: J. Marijt. (groter formaat)


zonder
Een klassiek motorscheepje dat waarschijnlijk 'Dolfijn' genoemd is. Het is moeilijk te zien maar het is waarschijnlijk een gewoon voetveer geweest, mogelijk iets van een bedrijfsveerdienst.
Foto: Pieter Klein, Houkesloot jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Het zou best kunnen dat de achteropbouw met één raam verlengd is. Het tentje over de kuip en de rubberboot zijn natuurlijk zeer zeker niet orgineel.
Foto: Pieter Klein, Houkesloot jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Het heeft er alle schijn van dat ook dit vaartuig, met de welluidende naam 'Hippopotamus' voor het vervoer van passagiers ontworpen is. Het vertoont grote gelijkenis met de schepen die in Venetië de 'bus'dienst onderhouden.
Foto: Pieter Klein, Slingerrak, Friesland, 28 juli 1997. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken