top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Stoombeurtschepen



Naar menu: 'Oude Schepen'.
Naar menu: Beurtvaart.


zonder
Het 'Stoomjacht Prinses Marianne' onderhield een dienst tussen Middelburg en Rotterdam. Het is niet waarschijnlijk dat men een dergelijk schip kon onderhouden van het geld dat een handje vol welgestelden voor de tocht moest betalen en men zal waarschijnlijk dus ook goederen vervoerd hebben.
De term stoomjacht werd toendertijd voornamelijk gebruikt voor zeegaande jachten die zeer welgestelden zich konden veroorloven.
Schilder onbekend. ca. 1840.
Collectie Maritiem Museum Rotterdam. (groter formaat)

zonder
Een potdekker van de Drentsche Stoomboot Maatschappij. Niet alleen passagiers ook het personeel heeft zich voor de fotograaf tussen diverse goederen aan dek opgesteld. De stuurman staat stoer aan het liggende rad dat op het achterschip gesitueerd is.
Bron: Oude postkaart. Dieverbrug 1905-1910.(groter formaat)

zonder
Ook de 'Stad Gorinchem' was een potdekker. Let eens op de houten verschansing die rondom het schip loopt. Dit soort schepen hadden meestal geen hijstuig vandaar dat op de ligplaats een forse laadboom opgesteld staat. Het vooronder (om het zo maar te noemen) fungeerde, getuige de royale ingangskap op het voordek als ruimte voor passagiers. Op de achtergrond staat het commiezenhuisje waarin de administratieve zaken geregeld werden en waar men eventueel brieven en pakketten af kon geven.
Oude Turfmarkt Amsterdam ca. 1869. fotograaf onbekend. Uitgever A. Jager.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr B00000032721 CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Stoombeurtschip Stanfries II onder kapitein F. de Jong. Ook de N.V. Reederij Stanfries hield zich vooral met goederentransport bezig. Veel passagiers uit Friesland werden vervoerd door de 'Lemmerboot' van de Groningen-Lemmer Stoombootmaatschappij of kozen er voor om over Stavoren-Enkhuizen te reizen.
Fotograaf: Onbekend. Amsterdam, De Ruyterkade, ca. 1932
Herkomst Stadsarchief Amsterdam.
Bestand OSIM00004004721 CC0-BY. (groter formaat)

zonder
Een stoombeurtschip zoals er zo velen waren. Op het achterschip een soort paviljoen met daarin een salon voor de passagiers. Voor de machinekamer en stuurhut een ruim voor de goederen en voorin ruimte voor de bemanning en materiaal. Het ruim was niet al te groot, men had behalve een vrij omvangrijke stoominstallatie ook nog kolenbunkers, die de nodige ruimte in beslag namen, daardoor moest er vaak het nodige aan dek verstouwd worden.
Natuurlijk ontbreekt het hijstuig niet.
Fotograaf onbekend. Bron Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00008003955 CC0-BY.
(groter formaat)

zonder
Stoombeurtschip 'Kampen' op tegenkoers met de 'Lemmerboot' waarmee Jacob Olie een reisje maakt. Het schip heeft een ruime passagiersaccomodatie maar veel van de passagiers verkiezen de buitenlucht. Deze schroefstoomboot werd in 1899 bij J. en K. Smit in Krimpen a/d Lek voor de Zwolsche Nachtstoomboot Onderneming NV, Amsterdam, gebouwd. Het mat 47,74 x 6,61 x 1,90 meter, was 78 ton groot en beschikte over een 200 PK stoommachine.
[Eerste meting D80N] Brandmerk 992 B Amst 1928.
Op het voordek ligt een hoeveelheid zakgoed opgetast.
Foto: Jacob Olie, Zuiderzee 1902.
Bron Stadsarchief Amsterdam nr. 010019001490 CC0-BY. (groter formaat)

zonder
Ook op de Hoornse Boot zijn veel passagiers buiten. Een moeder met twee kinderen poseert bij de op het ruim gestuwde goederen,
terwijl het voordek bedekt is met rieten manden.
Foto: Jacob Olie, De Ruyterkade, Amsterdam 1895.
Bron Stadsarchief Amsterdam nr. 010019000784 CC0-BY. (groter formaat)

zonder
De stoomboot Mercurius van rederij Goedkoop van de beurtdienst Amsterdam en Purmerend voer in latere jaren een dienst op IJmuiden. Het schip lijkt voornamelijk op het vervoer van passagiers ingericht te zijn. Het schip werd in 1878 bij Werf 't Kromhout, Amsterdam gebouwd. Het mat 36,4 x 4.98 meter en beschikte over een 25 PK stoommachine deze was gebouwd bij de Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, aan de Conradstraat, Amsterdam. In 1919 werd het schip naar Spanje verkocht.
Fotograaf onbekend. Amsterdam rond 1900. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00004004651 CC0-BY. (groter formaat)

zonder
Bij het raderstoomschip 'W.F. Leemans' was het schip achter de raderkasten voornamelijk ingericht voor passagiers, voor de raderkasten was het voornamelijk voor goederen. De term half-salonboot slaat volgens sommigen echter niet op die verdeling maar op het feit dat de salon voor de helft ìn het schip is en dus ook slechts voor de helft boven de romp uitsteekt.
Het schip werd in 1897 bij L. Smit te Kinderdijk gebouwd en mat 57,35 x 12 x 2,85 meter. Het beschikte over een compoundmachine van 475 pk bij 30 omw/min. Het schip is in 1938 gesloopt.
Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 39.152 CC-BY-SA 3.0. (groter formaat)


Naar menu: 'Oude Schepen'.
Naar menu: Beurtvaart.


Bestandsrevisie Juli 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken