top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Diverse Schuiten



Naar menu diverse schuiten.

zonder
Zuid-hollandse tuindersschuiten in een spoorweghaven. Rodenrijs misschien? Helemaal links misschien een Westlandse groenten schuit, in het midden een 'praam'achtig iets en rechts een Kagenaar, vermoed ik.
Collectie Nederlandse spoorwegen 1925-1935.
Bron: Utrechts Archief nr. 167068 PD. (groter formaat)

zonder
Een tuinder uit Aalsmeer met bloemen op weg naar de veiling.
Foto: Wiel van der Randen 1938. CC0.
Bron: Spaarnestadfoto via geheugen.delpher.nl. (groter formaat)

zonder
Men schijnt dit een Aalsmeerse luikenpraam te noemen. De luikenpraam was een veilingpraam voorzien van steekleren met daarop plat liggende luiken. Zowel op als onder de luiken konden planten vervoerd worden. In het ruim waren soms extra verdiepingen aangebracht. Eventueel kon men daar olielampjes laten branden om bevriezing van de planten te voorkomen.
Herkomst foto helaas onbekend. (groter formaat)

zonder
Het is vermoedelijk een Kromme Rijnder die hier op de omval van de overtoom te Maarsen staat. De lading lijkt uit hooi te bestaan.
Foto: Pieter Oosterhuis, sept. 1889. PD.
Bron: Nationaal Archief.(groter formaat)

zonder
Een open houten schuit bij het baggeren van de Utrechtse grachten bij de Pietersbrug. Ca. 1929-1930. Is het een Kromme Rijnder of toch iets anders?
Foto: F.F. van der Werf, Utrecht.
Bron: Utrechts Archief nr. 816562 CC-BY 4.0. (groter formaat)

zonder
De tonnenschuiten aan de Westzanerdijk te Zaandam.
Bron: archief.zaanstad.nl/mediabank CC-BY. (groter formaat)

zonder
Tekening van een ijzeren ruimschuit uit 1901 voor de gemeente Leiden. Opvallend aan het vaartuig is het gebruik van houten gangboorden, hier kruigangen genoemd. Het vaartuig zal dus geboomd gaan worden. Ook het ruime voor- en achterdek zijn van hout. Afmetingen ca. Ca. 11,5 x 2,5 x 0,8 meter. Gezien het vrij korte ruim is het waarschijnlijk bedoeld voor vrij zware, mogeijk natte, lading. Latere exemplaren van de ruimschuit vervoerden ondermeer rioolslib.
Bron: Collectie Erfgoed Leiden en Omstreken, Rechthebbende: Gemeente Leiden. Rechten; CC0. (groter formaat)


zonder
Een onbekend type schuit. Het lijkt wel wat op bepaalde baggerschuitjes en ook scheepswerf Witsen in Alkmaar maakte wel modellen die er op leken. Het boord lijkt me naderhand verhoogd.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Achter heeft men een soort stuurkuip geschapen. Vee of bagger zal men er niet mee vervoerd hebben, maar wat dan wel?
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De ruimte onder het voordekje lijkt toegankelijk te zijn. Op een viertal plaatsen is er tussen de spanten een steuntje voor een doft of iets dergelijks aangebracht. Ze lijken me te ver uit elkaar te zitten voor een los houten dek; zou men het schuitje voor personenvervoer gebruikt hebben? Het is natuurlijk goed mogelijk, dat deze voorziening er pas later in aangebracht is.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De 'ICK 15', een werkschuit van de Firma Kooyman uit Harlingen. Het bedrijf had, naar men zegt 24 van deze en andere 'lastdragers'. De romp is min of meer zoals veel rompen van baggerbakken, maar nu ligt er een dek in.
Foto: Pieter Klein, Harlingen, najaar 1980. (groter formaat)


Naar menu diverse schuiten.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken