>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



diverse schuiten



Naar menu diverse schepen.

zonder
In Amsterdam kende men diverse houten schuiten. De vlotschuit (op de voorgrond), de ark of grondbak (rechtsachter) en de Amsterdamse ronde schuit (linksachter) waren de bekendsten. Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdamnr. 012000007700. (groter formaat)


zonder
Een aantal (Amsterdamse) ronde schuiten aan de Kloveniersburgwal Amsterdam. Er waren, voor zover ik weet, drie varianten.
Een type met een gesloten dek, een type met een uitneembaar, verlaagd dek
en een open type met alleen een voor- en achterdek. Het achterdek is bij de laatste types tamelijk ruim uitgevallen, men moet immers ruimte over houden wilt men kunnen bomen.
Fotograaf onbekend. Datum. ca. 1870 Collectie: Kunsthandel Gebr. Douwes,
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. B00000031542. PD/cc0. (groter formaat)

zonder
Hier is het verschil tussen de schuit met een gesloten dek, de dekschuit, en de schuit met een losse vloering goed te zien. Ik vermoed dat het deze schuiten met de vloering - vliering - zolder, zijn die de term zolderschuit hebben doen ontstaan.
Wie goed kijkt ziet echter dat ook het dek van de linker schuit uit meerdere delen lijkt samen gesteld. Het hechte geheel dat het vormt doet mij echter vermoeden dat het linker dek bij enige inwerking van vocht, lastig te openen valt en dat het meer bedoelt is om de binnenzijde te kunnen luchten. Van het open type kon ik helaas geen rechtenvrij voorbeeld vinden.
Foto verantwoording: zie hier boven. (groter formaat)


zonder
De houten ronde schuit kende ook een vorm met een luikenkap (graanlichter??). Uiteindelijk resulteerde dat ook in een stalen versie, waarvan echter slechts enkele voorbeelden te vinden zijn.
Fotograaf: Onbekend. Prinsengracht Amsterdam 1940. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr 012000002479. PD-cc0. (groter formaat)


zonder
Grondschuiten, kalkarken of hoe men ze maar noemen wilt, waren veelvuldig in gebruik bij de gemeente. Hier hanteert een werkman de baggerbeugel, een zwaar en afmattend werk en vooral in de koude jaargetijden een nat en akelig karwei.
Foto: Jacob Olie oktober 1896. De Schinkel Amsterdam naar het Noorden gezien. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr 10019A000890. PD-cc0.
(groter formaat)

zonder
Er waren tientallen verschillende soorten houten schuiten, die gebruikt werden voor het vletwerk in de grote steden. Daar ontwikkelde zich in Amsterdam een eenvoudig knikspantmodel uit. Op de foto een houten dekschuit met het nodige aan metaal ter bescherming en versteviging. Locatie: Fort Diemerdam. Foto: Jacob Olie, oktober 1893. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr 10019A001399. PD-cc0.
(groter formaat)


zonder
Een Amsterdamse dekschuit bij de werf van Oldenhage te Lisse.
Stalen dekschuiten, vroeger door scheepsmeters vaak dekaken genoemd, zijn gebouwd in maten vanaf ca. 10 x 3,2 meter tot ca. 50 x 10 meter. Ze waren er in diverse uitvoeringen. Zowel met een gesloten dek, als alleen met voor- en achterdek, als met een beun, als onderlosser, enzovoort. Bovendien had men in Amsterdam nog het type waarvan het dek waarop de lading kwam, een klein eindje hoger lag en zich door de ligging onderscheidde van gangboorden en voor- of achterdek. Sommige dekschuiten hadden een erg brede neus, vooral die, die in een groter verband gesleept werden, andere dekschuiten hadden weer een bescheidener voorkant. Sommigen hadden nog wat zeeg anderen waren heel vlak en ook kende men natuurlijk de motordekschuit. [Meer dekschuiten]
Een bekende werf in Amsterdam was die van Bernhard.
Foto: Pieter Klein, Lisse, mei 2015. (groter formaat)


zonder
Een onbekend type schuit. Het lijkt wel wat op bepaalde baggerschuitjes en ook scheepswerf Witsen in Alkmaar maakte wel modellen die er op leken. Het boord lijkt me naderhand verhoogd.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Achter heeft men een soort stuurkuip geschapen. Vee of bagger zal men er niet mee vervoerd hebben, maar wat dan wel?
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De ruimte onder het voordekje lijkt toegankelijk te zijn. Op een viertal plaatsen is er tussen de spanten een steuntje voor een doft of iets dergelijks aangebracht. Ze lijken me te ver uit elkaar te zitten voor een los houten dek; zou men het schuitje voor personenvervoer gebruikt hebben? Het is natuurlijk goed mogelijk, dat deze voorziening er pas later in aangebracht is.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De 'ICK 15', een werkschuit van de Firma Kooyman uit Harlingen. Het bedrijf had, naar men zegt 24 van deze en andere 'lastdragers'. De romp is min of meer zoals veel rompen van baggerbakken, maar nu ligt er een dek in.
Foto: Pieter Klein, Harlingen, najaar 1980. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken