>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Schippersvletten


Naar menu open vaartuigen.
Overzicht vletten


3350491
De fraaie stalen vlet van het ms Servitus. Het ontbreken van doften, roeispanen en dollen wijst er op, dat men de boot alleen nog wrikt. Een wrikriem ligt gereed.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 23 juli 2008. (groter formaat)


067
De geklonken schippersvlet van de sleepkempenaar 'Antoinette'. Let op de neergeklapte roeidol! Deze vlet heeft in het verleden een binnenboordmotor gehad.
Foto ingezonden door H. Visser, Zwolle.


004
Een mooi geklonken vletje. Een Leeuwenvlet waarschijnlijk.
Foto: Carla Yvonne Noomen. mei 2006. (groter formaat)


8485
Een weinig voorkomende verschijning een roeivlet zonder luchtkisten. Goed is te zien hoe rond de romp van deze geheel geklonken vlet is.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden november 2009. (groter formaat)


1169
Ter vergelijk nog maar eens een gelaste vlet met luchtkisten.
Foto: Pieter Klein, Hasselt juli 2007. (groter formaat)


vlet_zeilend
Een zeldzame verschijning: een stalen vlet onder zeil. Deze is als bijboot in gebruik.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, jaren 90. (groter formaat)


hermesschottel1ch9-hydra
Een zogenaamde Duitse of Schottelvlet. Ook dit was een echte schippersvlet. Hij was echter wat lichter van bouw en had duidelijk minder zeeg. Voor schippers op de rivieren voldeed hij uitstekend.
Foto: Marco Thijssen. (groter formaat)


a98
Schottelvletjes bestonden uit slechts enkele platen, die vooraf in de vorm geperst werden. Zo kreeg men bij een geringe huiddikte, zonder spanten en met weinig laswerk toch een sterk vaartuig. Het meest gangbare type mat 4 x 1,55 meter, was gebouwd van 2,5 mm plaat en woog 300 kg.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 3 augustus 2010. (groter formaat)


1070684
Opvallend aan schottelvletjes zijn ook de dolklampen en de steunen voor de (roei)doften.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 2010. (groter formaat)


P1110621
Als men zoekt is er natuurlijk wel een houten vletje als bijboot te vinden. Bij jachten en sommige vissersschepen was dit nog wel vrij gebruikelijk, maar voor vrachtschepen gold het tegendeel.
Foto: Pieter Klein, Gouda, juni 2011. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken