top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Politievaartuigen

en aanverwanten



Naar menu diverse schepen.

Vroeger waren de plaatselijke havendiensten een onderdeel van de (gemeente) politie en zo sprak men bijvoorbeeld in Rotterdam van de Havenpolitie. Op een gegeven moment waren de havendiensten echter geen politieonderdeel meer en dat is min of meer tot op heden (2018) zo gebleven. Min of meer, omdat midden jaren negentig het Korps Landelijk Politie Diensten de handhaving op de stadswateren in sommige gevallen weer overgedragen leek te hebben aan de gemeente. Zo kreeg men bijvoorbeeld de Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam die de aan het water gerelateerde politietaken binnen de gemeente maar buiten het havengebied uitoefende. Maar ook aan dat lijkt sinds 2017 weer een eind gekomen te zijn. Kortom een complex en niet altijd even duidelijk systeem. De gemeentelijke waterpolitie en aanverwante diensten zijn daarom bij de havendiensten ondergebracht.

rp36
Verzameling politievaartuigen tijdens de overdracht van de Piet Hein.
Foto: Cees Deenik, Schellingwoude 27-8-1937.
Bron: Gemeentearchief Amsterdam nr.010015000158
(groter formaat)


rp1
De RP 1 bij de Oranjesluizen Amsterdam.
Foto: Ino Roël, Schellingwoude juni 1984.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr.010122044500
(groter formaat)


rp36
De RP 55, de RP 51 en de snelle motorboot RP 54.
Foto: Pieter Klein, IJ, Amsterdam. Begin jaren negentig. (groter formaat)


rp_oud
De RP 42 in de grijze kleuren met de blauwe banen (1983-medio 90).
Foto: Pieter Klein, IJ, Amsterdam. Begin jaren negentig.
(groter formaat)


schottelboot
De achterkant van een schottelboot.
Foto: Pieter Klein, Grouw, jaren negentig. (groter formaat)


rp47
De RP 47, een ouder model, het stamt uit 1977,
maar heeft al nieuwe kleuren.
Foto: Pieter Klein, Prinses Margrietkanaal. Begin jaren 90. (groter formaat)


rp50_voor
Het voordek van de RP 50. De ankerlier is met een dekstopper uitgerust.
Foto: Pieter Klein, IJ, Amsterdam. (groter formaat)


rp_sneek
RP 63 uit Sneek met een Rbvb op sleeptouw. Het vaartuig werd in 1984 gebouwd. Het is maar kort in de regio Sneek te zien geweest, dit waarschijnlijk omdat het vaartuig in ondiep water geen snelheid kon maken. Het schip is mogelijk van het zelfde model als de schepen van de Rijkswaterstaat uit de serie waartoe RWS 40 behoort.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juli 2001. (groter formaat)


rp64
De RP 64 is een slag groter.
Foto: Pieter Klein, Houkesloot, Friesland. (groter formaat)


p92
De P 92 tegen de oever te Hasselt. Het schip werd in 1993 gebouwd bij Damen Shipyard, Hardinxveld. Het heeft dienst gedaan als RP 14, RP 92, P 92 en RWS 25. De afmetingen bedragen 22,05 x 5,2 x 1,45 meter. Voortstuwing 2x MTU 12V183TE-61 van 534 pk elk. [SchepenDB]
Foto: Pieter Klein, Hasselt juli 2007. (groter formaat)


rp_boston_whaler
Ook de politie gebruikt als pleziervaartuig ontworpen scheepjes
zoals deze Boston Whaler.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, Friesland. (groter formaat)


rbvb p107
Rubberboot met vaste bodem P 107. Voor de veiligheid van parlementsleden waken, lijkt geen al te vermoeiende taak.
Foto: Pieter Klein, augustus 2001. (groter formaat)


dvtg_p4_
Één van de nieuwere modellen, maar inmiddels zal men wel weer wat nieuws verzonnen hebben; de P4. Deze lijn is om de dienstverlening aan gezonken schepen en drenkelingen te vergemakkelijken, uitgerust met een verlaagd stuk, aan weerskanten van het achterschip.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, augustus 2011. (groter formaat)


Een Alu Tender 660 Pro van de politieregio IJsselland, dus niet van de KPLD. Het vaartuig beschikt over een Mercury 200 buitenboord motor. Het houdt een oogje in het zeil tijdens het invaren van de vloot LVBHB-schepen
in de binnenwateren van Hasselt.
Foto: Leo Schuitemaker juli 2012. (groter formaat)


dvtg_arend
De 'Arend' werd in 1934 als vaartuig voor de visserij inspectie gebouwd. Afm. 17 x 3,7 1,6 meter. Oorspronkelijk voortgestuwd met een 2 cilinder Kromhout. In 1954 vervangen door een 100 pk Bolnes.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, september 2010. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken