>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Poedertankers

Deel 1


De Cement Tankvaart Rederij BV in Amsterdam.


Naar menu moderne schepen.


zonder
De cementtanker 'Admiralengracht' werd in 1963 bij de Rheinwerft Walsum gebouwd, meet 63 x 7,3 x 2,4 meter en is 582 ton groot. Voor de voortstuwing gebruikt men een Bolnes van 361 PK. [DB 02006003]
Foto: Leo Schuitemaker, Hardinxveld, 1984.(groter formaat)


zonder
Zoals alle poedertankers van de Cement Tankvaart Rederij BV in Amsterdam is ook de 'Admiralengracht' voorzien van groengekleurde boeiingen, daar ziet men op een zwart-wit foto echter weinig van.
Foto: Leo Schuitemaker, Hardinxveld, 1984. (groter formaat)


zonder
De 'Erasmusgracht' werd in 1965 bij de Rheinwerft Walsum (D) gebouwd, mat toen 41,75 x 6,5 x 2,55 meter, was 320 ton groot en bezat een 200 PK MAN diesel. Het schip is na 1985, meetbrief AN2465, verlengd en werd toen 59,89 x 6,60 x 2,70 meter en 596 ton groot. [DB 03280195]
Foto: Leo Schuitemaker, Amsterdam 29 augustus 1989. (groter formaat)


zonder
Het mts. 'Erasmusgracht' voor de verlenging. Het heeft dan bijna de maten van een Neckarschip (44 x 6,6 m.), maar waarom de eerste eigenaar, de ENCI in maastricht, een Neckarschip wilde hebben is me niet bekend.
Foto: Leo Schuitemaker, Amsterdam. (groter formaat)

Niet alleen bij het mts. 'Erasmusgracht' maar ook bij andere schepen ziet men geregeld dat verschillende bronnen, verschillende afmetingen geven. Kleine afwijkingen worden vaak veroorzaakt door 'fouten' tijdens het meten, afrondingen bij het vermelden van maten, grotere afwijkingen zijn soms een gevolg van, foutieve notaties, het verkeerd overnemen van gegevens of natuurlijk van verbouwingen. Verschillen in laadvermogen kunnen echter ook ontstaan door het verplaatsen van de ijkmerken of het aanbrengen van Kalffdekken.


zonder
Het mts. 'Leidsegracht' werd in 1965 op de Weserwerft te Minden (D) gebouwd en mat toen 44 x 6,6 x 2,2 meter, 319 ton. Het werd later verlengd en 'verdiept' en kwam toen op 53,2 x 6,6 x 2,55 meter en 481 ton. [DB 02312117]
Foto: Leo Schuitemaker, Maasbracht 1995. (groter formaat)


zonder
Ook het mts. 'Lijnbaansgracht' uit 1966 had de maten van een Neckarschip, namelijk 43,89 x 6,56 x 2,8 meter. Voor de keuze van deze afmetingen kan ik echter geen verklaring vinden. Later werd volgens meetbrief HN239 het schip in 1989 verlengd naar bijna zestig meter; de diepgang werd toen vastgelegd op 2,54 meter en een laadvermogen van 566 ton. Later werd de diepgang verhoogd naar 2,7 meter waardoor het laadvermogen net boven de 600 ton kwam. [DB 02312269]
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht 9 mei 2008. (groter formaat)


zonder
Achteraanzicht van het mts. 'Lijnbaansgracht' met op de achtergrond de bogen van de Servaasbrug te Maastricht.
Foto: Leo Schuitemaker, 9 mei 2008. (groter formaat)


zonder
Het mts. 'Realengracht' werd in 1967 bij Weserwerft te Minden (D) met de normale maten voor een Kempenaar, namelijk 50 x 6,6 x 2,75 meter gebouwd. Na verlenging met tien meter werd het schip 581 ton groot. [DB 02312491]
Foto: Leo Schuitemaker, Papendrecht 19 februari 1992. (groter formaat)


zonder
mts. 'Elandsgracht', een in 1915 bij J. Smit & Zn. te Hoogezand-Sappemeer gebouwde Friese zeilkast van 31,5 x 6,32 x 2,2 meter en
een laadvermogen van 244 ton. In eerste instantie gemerkt 591 Z Gron 1928, later verlengd tot 46,48 meter, 399 ton en gemerkt 2750 B Gron 1952.
In 1969 omgebouwd tot tankschip met een laadvermogen van 358 ton.
Het schip was toen uitgerust met een 200 pk Gardner diesel. [DB 02202750]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht, 19 september 1995. (groter formaat)


zonder
Het mts 'Brouwersgracht' is 508 ton groot en meet 50 x 6,6 x 2,67 meter. Weer de maten van een Kempenaar. Het schip werd in 1970 bij de Weserwerft in Minden (D) gebouwd en beschikt over een 425 PK Caterpillar motor. [DB 02312999]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 23 juli 1992. (groter formaat)


zonder
Het mts 'Heerengracht', in 1972 in Polen gebouwd, meet 84,3 x 9 x 3 meter en heeft een laadvermogen van 1352 ton. Het schip beschikt voor de voortstuwing over een 1000 pk Deutz diesel. Het werd in 2009 in Haarlem gesloopt. [DB 02315408] Het schip verlaat net de hoofdkolk van de sluis Eefde om in de voorsluis weer vast te maken om daarna verder af te schutten.
Foto: Leo Schuitemaker, 3 oktober 1991. (groter formaat)


zonder
mts. 'Heerengracht' op het Julianakanaal bij Elsloo.
Foto: Leo Schuitemaker, 28 september 1995. (groter formaat)


zonder
Het mts 'Westlandgracht' werd in 1974 bij de Arminiuswerft te Bodenwerder (D) gebouwd, mat 60 x 6,57 x 2,8 meter en was 499 ton groot. Later met 17 meter verlengd en daarmee 668 ton groot geworden. [DB 02104853]
Foto: Leo Schuitemaker, Born, 28 september 2005. (groter formaat)


zonder
In 1977 liep op de Weserwerft te Minden het mts. 'Schippersgracht' metende 50 x 6,6 x 2,1 meter en 431 ton groot, van stapel. Eerst toegerust met een 245 PK MWM, later met een 353 PK Caterpillar voor de voortstuwing. [DB 02315154]
Foto: Leo Schuitemaker, Heumen 27 augustus 1993. (groter formaat)


p.s. De getoonde selectie is niet de volledige vloot.
Nog geen deel 2.
bestandsrevisie juni 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken