top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Modern Openbaar Vervoer



Naar Menu ponten, veren, e.d..

Net als vroeger zijn de grenzen tussen een veerdienst (meestal heen en weer tussen twee plaatsen), een lijndienst (meestal meermaals daags gevaren langere route met tussenstops) en een beurtdienst (met beperkte regelmaat gevaren dienst tussen twee of meer plaatsen) erg moeilijk te trekken. De meeste ponten vormen een onderdeel van het openbaar vervoer, niet alle ponten varen echter een regelmatige dienst. Al met al is elk poging deze vormen van vervoer in groepen in te delen een hopeloze zaak. Elke indeling blijft discutabel, tenzij men de groepen zo beperkt maakt, dat er van groeperen nog maar nauwelijks sprake is. Waarom ik onderstaande diensten wel en andere diensten niet in de huidige groep ondergebracht heb is een kwestie van persoonlijke smaak en over smaak valt gelukkig niet te twisten :-) .



zonder
Draagvleugelboten zijn geen gebruikelijke verschijningen op het Nederlandse binnenwater. Tussen IJmuiden en Amsterdam onderhielden een aantal van deze schepen, die men Fast-Ferry noemde, een geregelde vervoersdienst. Hier de 'Catharina Amalia' (eni-02015105) ter hoogte van Buitenhuizen. [Gegevens] In 2013 werd deze (soms sterk bekritiseerde) dienst opgeheven.
Foto: Danny Reijne. (groter formaat)


zonder
mps. Karla [DB 002015287] op het Noordzeekanaal ter hoogte van Zaandam. Naar men zegt, kunnen deze schepen een snelheid van 70 km/u behalen. Daardoor was hun 'remweg' en 'draaicirkel' eigenlijk, zelfs voor een wateren als het Noordzeekanaal en het IJ, te groot.
Foto: Danny Reijne. (groter formaat)


zonder
Een aantal ongelukken met deze vaartuigen waren aanleiding voor een onderzoek door de Raad van de Veiligheid waaruit inderdaad gebleken is dat, toendertijd, een veilige vaart met deze schepen niet mogelijk was.
Hier de 'Klaas Westdijk' (eni-02330967) ter hoogte van Buitenhuizen.
Foto: Danny Reijne. (groter formaat)


zonder
Rond Rotterdam vaart eveneens een Fast Ferry. Deze staat onder meer bekend als de Waterbus. Fast Ferry, Waterbus en Aquabus zijn in werkelijkheid de namen van de rederijen, die met deze schepen voeren. Hier het mps 'Rietbaan' op het traject Sliedrecht, Papendrecht, Zwijdrecht, Dordrecht. Het vaartuig in kwestie is een zogenaamde swath. Het vaartuig werd in 1999 bij Bayards, Nieuw Lekkerland gebouwd en meet 30,56 x 7,24 x 1,43 meter. Twee 3196 DI-TA Caterpillar motoren van 496 PK zorgen voor de voortstuwing. [DB 02324344]
Foto: Leo Schuitemaker, Sliedrecht 26 april 2007. (groter formaat)


zonder
Nogmaals de 'Rietbaan' toen van rederij 'Waterbus B.V.'
Foto: Leo Schuitemaker, Sliedrecht, 26 april 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Wantij' nabij de aanlegplaats.
Het schip biedt plaats aan 130 personen en meet 30,4 x 7,24 meter. Het is uitgerust met twee 530 pk Caterpillar motoren. [DB 02324343]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 6 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
De Wantij onderweg ter hoogte van Zwijndrecht.
Foto: Leo Schuitemaker, Zwijnrecht 6 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Schie' wijkt weer iets af van de rest. Het schip werd gebouwd bij Damen Shipyards, Gdansk en in Nederland afgebouwd. Het meet 31 x 7,70 x 1,50 meter en bezit twee Caterpillar C12 motoren van 461 pk elk. [DB 02327631]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 6 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Schie' van achter af gezien. Mooie schepen zijn het misschien niet maar je komt wel snel en comfortabel op de plaats van bestemming. Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 6 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Vlij' is bijna identiek aan de 'Schie'. Afmetingen: 31 x 7,6 meter. Motoren 2x 540 pk Caterpillar. Maximaal 132 passagiers. [DB 02326951]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 april 2007. (groter formaat)


zonder
De waterbussen hebben een ruim achterdek
waarop de fietsen gestald kunnen worden. Echt ideaal is dit niet altijd,
maar het is wel heel prettig dat die mogelijkheid bestaat.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 april 2007. (groter formaat)


zonder
Een wat groter en sneller varend model is de 'Witte de With'. Gegevens: 38 x 8,2 meter, maximaal 150 personen, uitgerust met 2 Deutz-MWM motoren van 1543 pk. [DB 02324397]
Foto: Leo Schuitemaker, 6 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Waterbus 'Piet Hein' heeft de uitlaten niet in de spiegels maar op het dak. Wel zo prettig met harde wind achterop. Het schip heeft ongeveer dezelfde maten als de 'Witte de With' maar beschikt over twee Deutz TBD 616V motoren van 1305 pk elk. [DB 02324396]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 3 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Piet Hein' van achter gezien.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 3 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Weer een ander model is de 'Maarten Tromp'. Deze werd in 2001 bij Iris Catamarans, La Rochelle, Frankrijk. Afmetingen: 25,63 x 9,15 x 0,60 meter met twee Volvo D 13 motoren van 600 pk. [DB 02326153]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 13 april 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Maarten Tromp' schuin van achter gezien.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 13 april 2007. (groter formaat)


zonder
Een andere vorm van modern openbaar vervoer: de watertaxi 'mstx 5'. De taxis onderhouden zowel diensten op bestelling als volgens schema tussen diverse plaatsen in het Rotterdamse havengebied.
De scheepjes zijn ca. 8,5 bij 2,65 meter en kunnen 8 personen vervoeren.
Foto: Leo Schuitemaker. Rotterdam, 6 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Watertaxi 'mstx 5' doet heel wat (water)stof opwaaien. Jammer dat hoge snelheden te water onevenredig veel energie kosten, want leuk is het (als je er van houdt) wel.
Foto: Leo Schuitemaker. Rotterdam, 6 juli 2007. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken