>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



onderdelen grote ijveren


Naar Menu ponten, veren, e.d..


zonder
Kort na de komst van de IJ-tunnel werden op het traject naar het Tolhuis alleen nog voetgangers, fietsers en voertuigen, die niet door de tunnel mochten, vervoerd. Ook de stadsbus had daar een halte.
Links aan de reling het steuntje waarin de meerdraad geborgen werd. De stalen kist, die vaak als zitplaats gebruikt werd, bevatte de lange landvasten, de dekwasslang, bezems en ander gerief.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)


zonder
Het dek van deze ponten was keurig netjes beplankt. Er lag dus wel een stalen dek onder, maar daar op was een laag van hardhouten dekdelen aangebracht. In al die jaren eigenlijk nooit eens gemerkt dat het dek glad was.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)


zonder
Vroeger waren alleen de zij'paden' voor de voetgangers en fietsers. Later hadden zij de beschikking over het gehele dek. Slechts voor de bus of speciaal transport moest er een beetje ingeschikt worden. Op de ponten 20, 21 en 22 was er nog wel een 'omheinde' bovenverdieping, maar opgangen daar naar toe waren er niet meer. De reddingboeien hangen daar dus tamelijk onbereikbaar. Aan de winterdag werden de zijpaden soms voorzien van tochtdeuren, dan kon het daar nog best aangenaam toeven zijn. Fietsen mocht men daar dan niet meer stallen.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)


zonder
De ponten 20, 21 en 22 hadden eerst een houten stuurhutbovenbouw met naar binnen hellende ramen. Later kregen ze een geheel stalen stuurhut met naar buiten vallende ramen. Uit die tijd stamt ook de grote rechthoekige schoorsteen met het complete, eveneens gemoderniseerde stadswapen.
Voor zover mij bekend was er maar één pont met afdakjes. Het was even mikken maar de bus paste er wel tussen.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)

zonder
De 21 in oude stijl. Ook de oude stoomponten (13, 15, 16 en 18) werden bij hun ombouw naar diesel-electrisch van een dergelijke stuurhut voorzien.
Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam OSIM00004004752 PD-cc0. (groter formaat)

zonder
De bushalte op Gemeentepont 15; een gemoderniseerde stoompont. De buslijn maakte gebruik van de Tolhuispont en daarmee werd dit dus een varende bushalte. Links het halte- en zonebordje. Misschien uniek in Nederland? De overtocht stond bekend als de rookpauze..... Rechts is nog net een randje bus te zien.
Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam OSIM00004004752 PD-cc0. (groter formaat)

zonder
De pontklep of aanbrug, al is die term minder gebruikelijk. Het stootwerk aan de voorzijde beschermt de pont bij het invaren van de fuik.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)


zonder
De pontklep met de bijbehorende 'galg'. De landingsklep is door het vele verkeer vooral in het midden flink aangetast.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)


zonder
In het dek twee luiken, die bij grote reparaties aan de voortstuwing gebruikt worden. Alles is geheel volgens de regelen der kunst beplankt.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)


zonder
Net als rond de dekluiken wordt ook hier met de kantdelen, lijfhouten, het nodige vakmanschap getoont. Alle bevestigingsmiddellen worden met houten proppen, daalders, afgedekt.
Foto: Pieter Klein, 1993. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken