>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorsleepboot Leba III


Naar menu sleepvaart.
Naar menu fotoseries.

Informatiebronnen: Museumhaven Leeuwarden en SchepenDB Ver. De Binnenvaart.


zonder
Het casco werd in opdracht van sleepboot kapitein Remmelt Visscher uit Zwolle, in 1938 bij Bijlsma te Wartena gebouwd. De afbouw werd verzorgd door Jan Leenman in Zwolle. De naam Leba is een naamverkorting van de beide dochters van de eerste eigenaar, te weten Leuntje en Bartje.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
De sleepboot meet 18,16 x 4,55 x 1,95 m. Het schip beschikt over een 4-cilinder MWM Benz RH 342 met een vermogen van 265 pk bij 400 toeren.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip gevorderd. In 1945 werd het schip in Hamburg teruggevonden, teruggevaren en bij Leenman in Zwolle hersteld. In 1968 werd het schip overgenomen door de kleinzoon, Remmelt Visscher uit Harderwijk, die er tot 1975 meegevaren heeft.
Sinds 2002 was het schip eigendom van W. Hempenius, Harlingen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
Onder de eigenaren S.D. Aarts uit Amsterdam (1975), A. Hanzens uit Harlingen (1991) en Jan Alexander van Hoorn & Mark Robert van Hoorn uit Huizen (1997), droeg de sleepboot de naam 'Thor'.
De gebroeders van Hoorn konden niet rechtop in de stuurhut staan en hebben daarom de stuurhut (alleen het houtwerk) een eindje verhoogd.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
De Leba III in vroeger, hoogst waarschijnlijk vijftiger, jaren. Nog met de stuurhut op de oorspronkelijke hoogte.
Inzendster: A Visscher-Danser, Zierikzee.


zonder
Misschien ongebruikelijk, maar wel praktisch. De stuurhut heeft de deuren in de achterwand. Trap en bordes zijn gevormd in de machinekameropbouw.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
De machinekamer is toegankelijk via de verhoogde achterzijde, de andere deur geeft toegang tot de WC.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
Het achterschip met v.r.n.l. de (sleep)beting, de achterroef, achterberging, achterpiekluik en sleepbeugel/overloop.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
Het achterdek met daarboven de sleepbeugel. De sleepbeugel is voorzien van tuimelaars, die een loshangende sleepdraad op de beugel houden, maar een strak gespannen draad niet zullen hinderen. Er zijn slechts weinig sleepboten over waarop men een dergelijke voorziening aan zal treffen, maar ook vroeger was het geen algemene voorziening.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


zonder
De constructie van een dergelijke tuimelaar is eenvoudig maar doeltreffend. Achterin zit men het roerkwadrant en midden onder de sleepbeugel de aanslag voor deze.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 7-9-2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie maart 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken