top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorsleepboten

Deel 5



Naar menu sleepvaart.


zonder
Een klein sleepbootje dat, gezien het feit dat de roef patrijspoorten i.p.v. ramen heeft, terwijl de roef er hoog genoeg voor is, waarschijnlijk op redelijk ruw water werkzaam was. Jammer dat het fotootje niet al te best is. Dankzij een tip van Dieter Henken is het scheepje, in 2020, geïdentificeerd als 'Porky' van R. en M. Roffel uit Scharsterbrug. Het scheepje werd in 1946 bij scheepswerf Schut, Hoogezand gebouwd en mat 9,52 x 2,66 x 0,95 meter. Het scheepje beschikt over een 72 PK MWM diesel.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen augutus 1999. (groter formaat)

zonder
Dank zij online naslagwerken zoals de database van de Vereniging blijk ik het scheepje 14 jaar later bij de nadering van de Wilhelminasluis in Zaandam, weer tegengekomen te zijn. Nu heet ze 'Suzanne' en is de thuishaven Assendelft.
Foto: Pieter Klein, Zaan, 18 augustus 2013. (groter formaat)

zonder
De patrijspoortjes zijn inmiddels vervangen door twee in een houten lijst gevatte raampjes. Markant aan dit sleepbootje zijn de boldertjes op de voorste hoeken van het achterroefje en het feit dat het scheepje geen verschansing/boeisel heeft, maar het met slechts een bestekrandje moet doen.
Foto: Pieter Klein, Zaan, 18 augustus 2013. (groter formaat)


zonder
Een iets grotere sleepboot met patrijspoorten in de roef en de gebruikelijke lage achteropbouw. Afmetingen: 10,15 x 2,80 x 1,00 meter en uitgerust met een 105 PK DAF. Helaas is er ook van dit sleepbootje geen historie bekend.
Bouwjaar mogelijk 1920.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen augutus 1999. (groter formaat)


zonder
De 'Souvernir' is een snoezig klein sleepbootje. Zonder 'gekken' die zoiets willen hebben, was het allang door de knipschaar tot schroot verwerkt. Het werd in 1940 als 'Jenni' door Bodewes & Dutmer, Groningen, gebouwd, mat 10,43 x 3,15 x 1,5 meter, en beschikt over een Doosan Diesel van 87 PK. [DB 02307505]
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen jaren 90. (groter formaat)


zonder
Schipper v.d.Kaap uit Schellingwoude daalt af in de machinekamer van het voormalig RWS-vaartuig 'Goja', door hem al spoedig omgedoopt in 'Actief'. Als ik me goed herinner was het scheepje voorzien van een Deutz-Brons. Er wordt op kruisdraden gesleept. Het roefje is voorzien van patrijspoorten want het is echt te laag voor ramen.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam-rijnkanaal, 24 maart 1974. (groter formaat)


zonder
De 'Actief' in de 'Winterstalling' in de afgedamde Willem III Sluis van het Noord-Hollandskanaal in Amsterdam Noord. Er achter de tjalk 'Harmonie' en op de voorgrond nog een stukje van de tjalk 'Spes Salutis' van de familie van Schaik.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, oktober 1974. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Joma' werd in 1939 bij scheepswerf 'De Vliet' van G. Den Heeten te Leidschendam gebouwd. Het schip mat 11,06 x 3,08 x 1,12 meter en beschikte over een 70 PK Deutz motor. Het was de eerste echte sleepboot van de Firma Donkersloot te IJmuiden, die veerdiensten naar de Hoogovens en van Gelderpapier over het Noordzeekanaal onderhield.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 1980. (groter formaat)


zonder
De 'Margreet' heeft een beetje vreemd gevormd hek en een stuurhut is van vrij recente datum. Het scheepje meet 14,04 x 3,38 x 0,94 meter. Bouwjaar en werf, dus de herkomst van dit scheepje, is onbekend!
Sommige bronnen stellen dat het scheepje als vrachtschip gebouwd is. Het naar binnenvallende hek is echter iets wat mij aan de oude rondvaartbootjes en motorjachten, salonboten, doet denken.

Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen zomer 1994. (groter formaat)


zonder
Een wel heel klein slepertje met de fraaie naam 'Notre Dame'. Het werd in 1933 bij de Weerter Scheepsbouw Mij. te Weert gebouwd en meet 9,1 x 2,8 x 1m. Het beschikt over een 35 PK Bolinder motor. [schepenDB]
Foto Leo Schuitemaker, Rotterdam 13 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Nogmaals een wat luchtig ogende 'Notre Dame'. De eerste eigenaar was P. Simonet te Haccourt bij Luik (B). Pas in 1986 krijgt het scheepje een Nederlandse eigenaar.
Foto Leo Schuitemaker, Rotterdam 13 augustus 2007. (groter formaat)


Bestandsrevisie April 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken