>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


kabelponten


Naar Menu ponten, veren, e.d..

zonder
Het voetveer Leidsekade-Nassaukade onder winterse omstandigheden. De periode tussen de eerste vorst en het moment dat men betrouwbaar over het ijs kon gaan, was een lastige tijd voor de veerman. Veel klanten rekenden op een vlotte overtocht, maar het ijs werkte daar meestal niet aan mee. Met ijsbeukers en harken hield men zo lang mogelijk een vaargeultje open. Fotofragment: Bernard F. Eilers, Amsterdam rond 1912. Bron Stadsarchief Amsterdam cc0. (groter formaat)

zonder
Kabelpont-wagenveer van Ilpendam van pontbaas S. Veltrop. De met handkracht voortbewogen ponten worden ook trekveer of handkabelpont genoemd.
Fotofragment: Jacob Olie, 6 juli 1895.
Bron Stadarchief Amsterdam cc0 nr 10019A001438. (groter formaat)

zonder
Kabelpont-wagenveer over het Noordzeekanaal bij Hembrug. Ook dit is een trekveer en moet met de hand overgehaald worden. De man met de knuppel staat rechts van de twee jongelingen met wit overhemd en stropdas!
Fotograaf: onbekend, Datum: Onbekend.
(groter formaat)

zonder
Stoomkettingpont: Gemeente Stoompont No 1. Dit vaartuig is vermoedelijk rond 1896 in gebruik gekomen. Voor zover ik weet is er in Amsterdam geen tweede exemplaar in de vaart geweest, maar bij Velzen heeft er wel nog een gevaren. De ketting loopt in het midden het schip binnen. De ketting die men aan de zijkant ziet is er voor de zekerheid.
Fotofragment: Jacob Olie, 1902.
Bron Stadarchief Amsterdam cc0 nr 010019001433. (groter formaat)


zonder
Het veer Pannerden. Een kabelpont met schroefvoortstuwing. Het vaartuig wordt met behulp van een roerpropeller, ongeveer midscheeps naast het vaartuig geplaatst, aangedreven. Foto: D.v.d.Meulen. Begin jaren zeventig.
(groter formaat)


zonder
Een kleine 'schroefkabelpont' bij Anna Paulowna.
Foto R.Mulder, 9 oktober 2005.. (groter formaat)


zonder
De pont van een boer met weiden aan de Hollegracht en Dolte ten zuiden van het Sneekermeer. Deze kabelpont heeft twee verschillende oversteken met drie veerstoepen en wordt met handkracht overgetrokken.
Foto: Pieter Klein. Hollegracht, Friesland, 2002. (groter formaat)


zonder
Kabelpont 'Pierre II' onderhoudt de verbinding tussen Afferden en Sambeek. Het is duidelijk te zien dat er aardig wat stroom loopt.
Foto: Jan Meppelink, 9 maart 2007. (groter formaat)


zonder
Het kabelgeleidingssysteem.
Foto: Jan Meppelink, 9 maart 2007.(groter formaat)


zonder
Een mooie opname van het kabelveer Brummen - Bronkhorst.
Foto: Jan Meppelink, 2 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Het kabelveer Veen - Aalst.
Draagvermogen:
Wieldruk:
Gewicht per voertuig:
Aantal personen:
max. 5 ton
max. 2,8 ton
max. 5 ton
max. 69
Foto: Jan Meppelink, 20 augustus 2007. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken