top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



IJveer 34



Naar Menu ponten, veren, e.d..
Naar Fotoseries.


zonder
IJveer 34, Amsterdam, werd in 1965 bij Vooruit te Spaarndam gebouwd. Het schip mat 21.30 x 5.75 x 1.13 m en werd voortgestuwd door een Kromhout 3F240 van ca. 190pk. Het scheepje kwam als Heen en Weer 3 in de vaart, spoedig werd het de Adri op de dienst Dordrecht- Zwijndrecht en in 1990 kwam het naar het GVB Amsterdam. [DB 03021450]
Foto: R. Mulder, Den Helder. Amsterdam 10 april 2006. (groter formaat)


zonder
Het IJveer 34, toendertijd varend onder de naam Adri, kort na het ongeluk met een tanker tijdens de oversteek Dordrecht-Zwijndrecht. Bij het ongeval kwamen zeven mensen om het leven. [Meer over het ongeval.]
Fotograaf Hans van Dijk/Anefo, Datum 6 oktober 1980,
Bron: Nationaal Archief nr. 931-0641, cc0, (groter formaat)

zonder
Erg herkenbaar is de Adri niet gebleven. De ombouw tot koplader en de daardoor noodzakelijke hoge opbouw heeft het aanzien van het vaartuig te veel veranderd.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1993. (groter formaat)

zonder
IJveer 34 tegen de steiger aan de De Ruyterkade. Het was niet altijd vertrouwd zich achteruit vrij te varen van de steiger en dan pas te draaien, dus moest er soms in de beperkte ruimte tussen de steigers gedraaid worden.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1993. (groter formaat)

zonder
Een deel van de binnenruimte op het IJveer 34.
Foto: Martin Albers. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr 010122047837. PD/cc0
(groter formaat)

zonder
Aankomst van de 34 bij het NDSM-terrein.
Foto: Doriann Kransberg. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr D10120002032. PD/cc0.
(groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken