top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


IJsbrekende sleepboten



Naar menu diverse schepen.
Naar menu sleepvaart.


025
Niet elke sleepboot had een geschikt model voor het breken van ijs bovendien diende het voorschip extra sterk gebouwd te zijn. Dit probleem trachtte men op te lossen door tijdelijke voorzetstukken. Stoomsleepboot Lodewicus [DB 03320093] is hier uitgerust met een soort van ijsploeg. Deze schuift onder het ijs en drukt het ijs omhoog. Het is voornamelijk kracht en snelheid dat het ijs doet breken.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


a95
De ijsploeg heeft als voordeel dat er minder ijs bij de scheepsschroef terecht zal komen toch waren sleepboten met een ploeg in de minderheid. De ploeg werd nog het meest door sleepboten op de rivieren gebruikt. Om voldoende ruimte in het ijs te krijgen werd er meestal met twee of meer sleepboten tegelijk gewerkt.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


a90
De ijsschoen of slof schoof OP het ijs. Zijn eigen gewicht gecombineerd met dat van de sleepboot deed het ijs breken. De bolle bovenkant die sommige van deze sloffen hadden, moest voorkomen dat er al te veel ijs op bleef liggen, zegt men.
De Dieuwertje Goedkoop met "De Vrouw Grietje" op sleeptouw
in actie op de Amstel in 1963.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


a98
De Daniel Goedkoop aan het werk met een ijsslof/ijsschoen beiden werden in 1909 op de eigen werf 't Kromhout aan de Hoogte Kadijk te Amsterdam gebouwd. Afm. 21 x 4, 8 x 2,4 meter. 200 pk stoommachine 8atm. 70 m² verwarmd oppervlak. In 1944 in beslag genomen en afgevoerd naar de Oostzee
en daar vermoedelijk verloren gegaan.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


a91
Deze foto van de Esperance [DB 03140076] laat zien dat ijsslof en sleepboot door het ijs omhoog gedrukt kunnen worden.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


np1
In de winter van '62 - '63 zijn minstens 4 sleepboten bezig de ijsvelden die toen ontstonden te breken. De Noordpool [DB 02309787] lijkt in z'n element.
Foto: 1963, Archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)


a96
Sleepboot Hermes met een ijsschoen/bovenloper aan het werk. De Hermes werd in 1940 bij van de Belt te Graftdijk gebouwd. Afm. 18,3 x 4,75 x 1,94 m. Motor 630pk ABC. [SchepenDB]
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


02101485
Door de slof meer breedte te geven dan de sleepboot krijgt men niet alleen een bredere geul door het ijs, de sleepboot blijft ook beter bestuurbaar. De Dikky van K. Koehoorn uit Harlingen in 1986 op het vanHarinxmakanaal. Afm. 20,2 x 4,72 x 1,98m. Motorvermogen toen ca. 380 pk. [DB 02101485]
Foto: herkomst onbekend. (groter formaat)


jt2
De Independent V [DB 03230266] trekt een schip naar het midvaarwater. De reis gaat van de toenmalige Verenigde Oliefabriek Zwijndrecht naar de Blue Band-fabriek (= Van den Bergh en Jurgens) aan de Nassauhaven in Rotterdam.
Foto ingezonden door Jos Telleman. (groter formaat)


alfons-w.jpg
Alfons W. Sr. 21,00 x 6,00 x 1,60 m 630 PK (437 kW) [DB 03110622] IJsbrekende sleepboot van V.O.F. Scheepvaartbedrijf Gebroeders Wilson Rotterdam.
Foto: Pieter Klein, Oranje sluizen, Amsterdam, januari 1979.
(groter formaat)


alfons-w.jpg
Nogmaals de Alfons W. Sr.
Foto: Pieter Klein, Oranje sluizen, Amsterdam, januari 1979.
(groter formaat)


kw
IJsbrekende sleepboot Katharina-W, 23,00 x 6,50 x 2,10, 800pk (589kW). van Sleepvaartbedrijf Gebr. Wilson, Rotterdam.
In 1971 bij Scheepswerf Voorwaarts Th. van den Beldt gebouwd, in 1999 verkocht aan van Koerts International Towing Service (Kits) in Delfzijl en herdoopt tot Noorman. Op 8 november 2005 verkocht naar Rostock, Duitsland, maar niet herdoopt. [DB 02006875]
Foto: Pieter Klein, Oranje sluizen, Amsterdam, winter 1979.
(groter formaat)


riny
De Riny werd in 1959 bij van de Beldt te West Graftdijk gebouwd. Afmetingen 27,54 x 6,3 x 1,92 meter en een 1800 PK ABC diesel. [DB 03260140] met tegen de remming de Katharina W. en op de achtergrond de Schellingwouderbrug.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, jan/febr. 1979. (groter formaat)


02306321
Sleepboot Antje II met een zeer degelijk bevestigde ijsschoen/bovenloper. Het scheepje werd in 1939 bij Bodewes & Dutmer, Groningen gebouwd en meet 16,6 x 4,15 x 1,8 meter. De eerste motor was een 145 PK Deutz. [DB 02306321]
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


a86
Sleepboot Gerrit met ijsschoen. Het schip werd in 1938 bij scheepswerf 'De Industrie' in Alphen ad Rijn gebouwd en
mat ca. 18,9 x 4,75 x 2,05 meter. Eni 02011151.
Zijkanaal C, Spaarndam, rond 1994.
Foto: Pieter Klein. (groter formaat)


32
Een ijsschoen of ijslof in ruste.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 5 april 2007. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken