>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Historische Werkvaartuigen.



hulk
Een hulk tijdens het krengen van een kofschip. Voor- en achterop de hulk staan kaapstanders waarmee de takels in de mast bediend kunnen worden. De takels zijn aan een sleng boven de zaling van de grote mast van de kof bevestigd.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)

rm hulk
Een hulk als model uit het Rijskmuseum Amsterdam.
Bron: Rijskmuseum Amsterdam. (groter formaat)


scheepskameel
Scheepskamelen werden gebruikt om diepgaande zeeschepen over de ondiepte Pampus te tillen. De schepen waren dan al van het grootste deel van hun lading ontdaan, maar moesten voor noodzakelijk onderhoud en de bevoorrading nu eenmaal naar de haven van Amsterdam.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)


scheepskameel2
Door de geschutspoorten werden lange balken gestoken, deze werden met naar boven gerichte schoren, die tegen een berghout rusten gesteund. Vervolgens werd met de takel in de mast de balk zover mogelijk opgetrokken, waarna de zaak met een staketsel opgestopt werd. Wanneer de met water geballaste kamelen leeg gepompt werden, drukten dezen het schip omhoog.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)


kameel
Een model van een scheepskameelhelft met schip in model
in het Rijksmuseum Amsterdam.
Bron: Rijksmuseum Amsterdam. (groter formaat)


ijsbeuker
Een ijsbeuker in model in het Rijksmuseum Amsterdam.
Bron: Rijksmuseum Amsterdam. (groter formaat)


ijsbreker
Een door paarden voortgetrokken houten ijsbreker, gebouwd in 1696, op de Amstel.
Afbeelding T v.d. Horst. Bron: Gemeente Archief Amsterdam. (groter formaat)


zijdse-bom
De bommen waren scheepjes voor de zeevisserij en horen derhalve niet bij de binnenvaart. Een flink aantal zijn echter toen ze buiten gebruik raakte, voor allerhande klusjes op het binnenwater, o.a. bij bergingen, gebruikt.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken