>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Havensleepboten


Naar menu sleepvaart.

Natuurlijk is er geen algemene regel te stellen en zijn er de nodige uitzonderingen te vinden, maar havensleepboten onderscheiden zich van de sleepboten voor de 'gewone binnenvaart' in het algemeen door: hogere opbouwen (grotere kruiphoogte), meer diepgang, groter motorvermogen en beperkte verblijfsruimtes (soms is er alleen een vooronder beschikbaar). Ze zijn over het algemeen wat minder fors dan de kustsleepboten, die soms ook wat meer ruimte voor de bemanningsverblijven hebben. In de regel zijn havensleepboten dus minder geschikt voor permanent verblijf.
Een aardige publicatie over het sleepbedrijf in de IJmond vind men in een PDF van het Nationaal sleepvaartmuseum Maassluis.


zonder
De grotere schepen van de diverse havendiensten wijken vaak weinig af van de havensleepboten. Ze worden echter zelden als sleepboot gebruikt.
De 'Jason' van de Amsterdamse havendienst. [Meer havendienst foto's]
Foto: Anefo. Bron: Stadarchief Amsterdam
nr. OSIM00006003948 PD/cc0. (groter formaat)


zonder
Dok 3 van de ADM inclusief ms 'Moldanger' wordt door de havenstoomsleepboten 'Pieter Dzn. Goedkoop' (rechts) [Meetbrief A6428N] en de 'Anna Cornelia Goedkoop' [DB 02003216] over het IJ van Amsterdam gesleept. Dit gebeurde op 16 augustus 1932 en de tocht ging van de A.D.M. naar de N.S.M. (Later NDSM).
Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam
nr OSIM00004004703 PD/cc0. (groter formaat)


zonder
De 'Willemina Goedkoop' behoort, met haar hoog geplaatste stuurhut met houten brug, tot de mooiste serie van sleepboten die er op het IJ rond voeren. Het schip meet 28,5 x 6,6 x 2,35 meter, werd in 1960 bij de ASM te Arnhem gebouwd, en beschikte over twee Bolnes diesels van 300 PK bij 430 tpm.
In 1970 werd het schip gemoderniseerd. [DB 02005736]
Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam
nr OSIM00006004995 PD/cc0. (groter formaat)


zonder
De 'Willemina Goedkoop' na de verbouwing.
De nieuwe lijn is niet zo sierlijk, maar oogt wel erg stoer!
Foto: Pieter Klein, IJ Amsterdam, jaren tachtig. (groter formaat)


zonder
De 'Bernardus Goedkoop' werd in 1963 bij Tille Scheepsbouw te Kootstertille gebouwd, mat 28,5 x, 6,6 x 3,4 m. en bezat een 10 cilinder 2-takt Bolnes diesel van 600 PK bij 475 tpm. [DB 02006032]
Foto: Pieter Klein, IJ Amsterdam, jaren tachtig. (groter formaat)

zonder
Volgens het bijschrift was de 'Jan Goedkoop jr' de eerste sleepboot in Nederland die gebruik maakte van een Voith-Scheider-propeller. Hier wordt een demonstratie dwarsuit-varen gegeven. De sleepboot meet 24,5 x 6,85 x 3.47 meter en beschikte over twee Bolnes diesels van 300 pk bij 430 tpm. elk en werd in 1958 gebouwd bij A.S.M. te Arnhem. [DB 02005468]
Foto: J.D. Noske/Anefo. Bron Nationaal Archief
Bestand 910-0754 CC0. (groter formaat)


zonder
De sleepboten 'Doggersbank', 'Stroombank' en 'Middelbank'. Het idee van een VSP-aandrijving vond al spoedig navolging in een groot aantal sleepboten die onder gebracht waren bij de N.V. Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS). Tot deze sleepboten behoorden ook de hier afgebeelden.
Foto: Ary Groeneveld, Scheurhaven Rotterdam januari 1967.
Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 10015 CC0. (groter formaat)

Kopie van een kustvaartforum.com post door Robert Delhaye.

VLOOTLIJST NIEUWE ROTTERDAMSE SLEEPDIENST 1961 - 1988 :



Toen door de uitbreiding van de Rotterdamse haven het Europoort gebied tot ontwikkeling kwam waren er niet alleen meer sleepboten nodig, maar vooral ook speciale en sterkere. Dit in verband met de te assisteren mammoettankers en werkzaamheden buitengaats. Er werd onderhandeld door alle partners in de sleepvaartcentrale het resultaat was dat op 31 mei 1961 de N.V. Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS) werd opgericht.

De volgende 10 sleepbootrederijen participeerden hierin: De schepen volgens bouwjaar : De daarop volgende schepen kregen allen Voith-Schneider voortstuwing: uitgerust met verstelbare schroeven op Schottel (360° draaibaar) met Kort nozzles: Alle schepen gebouwd bij de N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes te Millingen, behalve de Maasbank (II) en Vikingbank (II) die door de scheepswerf De Waal BV te Zaltbommel gebouwd werden.
apk = continu pk's gemeten aan de schroefas
Er staan mooie (de andere ook natuurlijk) van de NRS op deze topic, helaas zijn veel mensen niet helemaal op de hoogte van hoe het ook weer zat destijds in en rond het Europoort gebied.

groeten, Robert


zonder
De sleepboten 'Independent II' en 'Frankrijk' met een olietanker op sleeptouw. De 'Independent II' werd geëxploiteerd door de N.V. Vereenigde Onafhankelijke Sleepdienst, Rotterdam. Het schip mat ca.29,32 x 7,25 x 2,59 meter en bezat twee Bolnes motoren van 450 PK [DB 03050931].
De 'Frankrijk' was van Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van Piet Smit Jr., Rotterdam, was in 1952 gebouwd bij Bodewes, Millingen,
mat 27,3 x 6,3 x 2,19 meter en bezat een 7 cilinder
Stork Hesselman met een vermogen van 550 PK. [DB 02308423].
Foto: Jan Voets/Anefo via Nationaal Archief bestand 918-1732 CC0. (groter formaat)

zonder
De havensleepboot 'Europa' van rederij P. Smit. De sleepboot werd in 1961 bij Bodewes BV te Millingen a/d Rijn gebouwd; mat 28,2 x 8,37 x 3,48 meter en was voorzien van twee Storkmotoren van 625 PK. [Bron: binnenvaart.eu].
Foto: Ary Groeneveld, Rotterdam maart 1961.
Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 5005 CC0. (groter formaat)

zonder
De 'Europa' vanuit een andere hoek gezien. De opbouwen op dergelijk grote sleepboten bieden flink wat ruimte, maar gezellige verblijfsruimten zijn het niet. Achter de sleepboot ziet men een open vlet van de K. R.V.E.
Foto: François Henry (F.H.) van Dijk, Rotterdam september 1962. Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 1976-7465 CC0. (groter formaat)

zonder
Er zijn ook kleinere havensleepboten. De sleepboot 'Anna' werd in 1922 als stoomsleepboot bij Marckmann & Faassen te Capelle a.d. IJssel gebouwd en mat 18,6 x 4,77 x 2 meter. Ten tijde van de foto bezat zij een 190 PK Stork diesel en voer zij voor S. & D. Sterkman in Hendrik Ido Ambacht. [DB 02301072]
Foto: Ary Groeneveld, Rotterdam 1964.
Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 7663 CC0. (groter formaat)

zonder
Een rijtje sleepboten van L. Smit & Co NV in Rotterdam. In 1955-1956 bij Bodewes te Millingen a/d Rijn gebouwd. Rond de 21,3 x 6 x 2,7 meter. De Deutz motoren waren 290-390 PK sterk. [DB Pollux] [DB Pluto] [DB Polaris] [DB Phoenix]
Alle vier hebben ze de groepletter Z toegekend gekregen.
Foto: Ary Groeneveld, Rotterdam december 1957.
Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 7663 CC0. (groter formaat)


Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken