Natuurlijk is er geen algemene regel te stellen en zijn er de nodige uitzonderingen te vinden, maar havensleepboten onderscheiden zich van de sleepboten voor de 'gewone binnenvaart' in het algemeen door: hogere opbouwen (grotere kruiphoogte), meer diepgang, groter motorvermogen en beperkte verblijfsruimtes (soms is er alleen een vooronder beschikbaar). Ze zijn over het algemeen wat minder fors dan de kustsleepboten, die soms ook wat meer ruimte voor de bemanningsverblijven hebben. In de regel zijn havensleepboten dus minder geschikt voor permanent verblijf.

Dok 3 van de ADM inclusief ms 'Moldanger' wordt door de
havenstoomsleepboten 'Pieter Dzn. Goedkoop' (rechts)
[
Meetbrief A6428N]
en de 'Anna Cornelia Goedkoop'
[
DB 02003216] over het IJ van Amsterdam gesleept. Dit gebeurde op 16 augustus 1932 en de tocht ging van de A.D.M. naar de N.S.M. (Later NDSM).
Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam
nr OSIM00004004703 PD/cc0. (
groter formaat)

De 'Willemina Goedkoop' behoort, met haar hoog geplaatste
stuurhut met houten
brug, tot de mooiste serie van sleepboten die er op het IJ rond voeren. Het schip meet 28,5 x 6,6 x 2,35 meter, werd in 1960 bij de ASM te Arnhem gebouwd, en beschikte over twee Bolnes diesels van 300 PK bij 430 tpm.
In 1970 werd het schip gemoderniseerd.
[
DB 02005736]
Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam
nr OSIM00006004995 PD/cc0. (
groter formaat)

De 'Bernardus Goedkoop' werd in 1963 bij Tille Scheepsbouw te Kootstertille gebouwd, mat 28,5 x, 6,6 x 3,4 m. en bezat een 10 cilinder 2-takt Bolnes diesel van 600 PK bij 475 tpm.
[
DB 02006032]
Foto: Pieter Klein, IJ Amsterdam, jaren tachtig. (
groter formaat)

Volgens het bijschrift was de 'Jan Goedkoop jr' de eerste sleepboot in Nederland die gebruik maakte van een
Voith-Scheider-propeller. Hier wordt een demonstratie
dwarsuit-varen gegeven. De sleepboot meet 24,5 x 6,85 x 3.47 meter en beschikte over twee Bolnes diesels van 300 pk bij 430 tpm. elk en werd in 1958 gebouwd bij A.S.M. te Arnhem.
[
DB 02005468]
Foto: J.D. Noske/Anefo. Bron Nationaal Archief
Bestand 910-0754 CC0. (
groter formaat)

De sleepboten 'Doggersbank', 'Stroombank' en 'Middelbank'. Het idee van een VSP-aandrijving vond al spoedig navolging in een groot aantal sleepboten die onder gebracht waren bij de N.V. Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS). Tot deze sleepboten behoorden ook de hier afgebeelden.
Foto: Ary Groeneveld, Scheurhaven Rotterdam januari 1967.
Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 10015 CC0. (
groter formaat)
Kopie van een
kustvaartforum.com post door Robert Delhaye.
VLOOTLIJST NIEUWE ROTTERDAMSE SLEEPDIENST 1961 - 1988 :
Toen door de uitbreiding van de Rotterdamse haven het Europoort gebied tot ontwikkeling kwam waren er niet alleen meer sleepboten nodig, maar vooral ook speciale en sterkere. Dit in verband met de te assisteren mammoettankers en werkzaamheden buitengaats. Er werd onderhandeld door alle partners in de sleepvaartcentrale het resultaat was dat op 31 mei 1961 de N.V. Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS) werd opgericht.
De volgende 10 sleepbootrederijen participeerden hierin:
- Internationale Sleepdienst Maatschappij
- L. Smit & Co's Sleepdienst N.V.
- N.V. Scheepvaart Maatschappij Tros (namens Piet Smit Jr.)
- N.V. Verenigde Onafhankelijke Sleepdienst
- N.V. Stoomsleepdienst 'Cosmopoliet' (namens Independent groep)
- N.V. Stoomsleepdienst 'Mars'
- N.V. Stoomsleepdienst 'Maas'
- Hudig en Verder N.V. (namens sleepboot 'Ino')
- N.V. Maatschappij Binnenvaart
- Phs. van Ommeren (Rotterdam) N.V. (namens sleepboten 'Drecht' en 'Horsey')
De schepen volgens bouwjaar :
- 1960 Steenbank (I) 2 x 8 cilinder Deutz 2 x 620 apk (op 1 april 1972 omgedoopt tot Astroloog)
- 1960 Schouwenbank (I) 2 x 8 cilinder Deutz 2 x 620 apk (op 10 april 1972 omgedoopt tot Astronoom)
De daarop volgende schepen kregen allen Voith-Schneider voortstuwing:
- 1960 Europabank (bouwnaam: Europa) 2 x 8 cil Stork Ricardo 2 x 625 apk, in 1969 opgevoerd naar 2 x 900 apk
- 1961 Aziëbank (bouwnaam Azië) 2 x 8 cil Stork 2 x 610 apk, in 1969 opgevoerd naar 2 x 680 apk
- 1963 Middelbank (bouwnaam: Tijger) 2 x 8 cil Stork Ricardo 2 x 610 apk
- 1963 Stroombank (bouwnaam: Panter) 2 x 8 cilinder Stork Ricardo 2 x 610 apk
- 1964 Doggersbank 2 x 8 cilinder Stork Ricardo 2 x 500 apk
- 1965 Vikingbank (I) 2 x 8 cilinder Stork 2 x 660 apk (dubbelschroever) (in maart en augustus 1967 gezonken, afgevoerd en gesloopt)
- 1965 Maasbank (I) 2 x 8 cilinder Stork 2 x 900 apk (dubbelschroever)
- 1968 Indusbank 2 x 12 cilinder Werkspoor 2 x 1300 apk
- 1969 Breedbank (I) 2 x 10 cilinder Werkspoor 2 x 1400 apk
- 1969 Brielsebank (I) 2 x 10 cilinder Werkspoor 2 x 1400 apk / in ? nieuwe motoren: 2 x 10 cilinder
Stork Werkspoor 2 x 1500 apk
- 1970 Smithbank 2 x 8 cilinder Stork Werkspoor 2 x 2000 apk @ 1000 tpm
- 1971 Scheldebank 2 x 10 cilinder Werkspoor 2 x 1400 apk
- 1971 Hoeksebank 2 x Werkspoor 2 x 1400 apk / in 1981 nieuwe motoren: 2 x Stork Werkspoor 2 x 1400 apk
- 1972 Schouwenbank (II) 2 x 10 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1300 apk / vanaf 1983: 2 x 6 cilinder Werkspoor 2 x 1500 apk @ 1000 tpm
- 1972 Steenbank (II) 2 x 10 cilinder Werkspoor 2 x 1400 apk / vanaf 1983 : 2 x 6 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1500 apk
- 1972 Banjaardsbank 2 x 10 cilinder Werkspoor 2 x 1400 apk
- 1975 Varnebank 2 x 9 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1500 apk
- 1976 Kwintenbank 2 x 9 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1500 apk
- 1976 Breedbank (II) 2 x 9 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1750 apk
- 1976 Brielsebank (II) 2 x 9 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1750 apk
- 1977 Sandettiebank 2 x 9 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1750 apk
- 1977 Dordtsebank 2 x 9 cilinder Stork Werkspoor 2 x 1500 apk
uitgerust met verstelbare schroeven op Schottel (360° draaibaar) met Kort nozzles:
- 1987 Maasbank (II) - TUG AHT 2 x 12 cilinder Wärtsilä 2 x 2615 apk (2 x controlable pitch propeller op Schottel + nozzle)
- 1987 Vikingbank (II) - TUG AHT 2 x 12 cilinder Wärtsilä 2 x 2615 apk (2 x controlable pitch propeller op Schottel + nozzle)
Alle schepen gebouwd bij de N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes te Millingen, behalve de Maasbank (II) en Vikingbank (II) die door de scheepswerf De Waal BV te Zaltbommel gebouwd werden.
apk = continu pk's gemeten aan de schroefas
Er staan mooie (de andere ook natuurlijk) van de NRS op deze topic, helaas zijn veel mensen niet helemaal op de hoogte van hoe het ook weer zat destijds in en rond het Europoort gebied.
groeten, Robert

De sleepboten 'Independent II' en 'Frankrijk' met een olietanker op sleeptouw.
De 'Independent II' werd geëxploiteerd door de N.V. Vereenigde Onafhankelijke Sleepdienst, Rotterdam. Het schip mat ca.29,32 x 7,25 x 2,59 meter en bezat twee Bolnes motoren van 450 PK
[
DB 03050931].
De 'Frankrijk' was van Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van Piet Smit Jr., Rotterdam, was in 1952 gebouwd bij Bodewes, Millingen,
mat 27,3 x 6,3 x 2,19 meter en bezat een 7 cilinder
Stork Hesselman met een vermogen van 550 PK.
[
DB 02308423].
Foto: Jan Voets/Anefo via Nationaal Archief bestand 918-1732 CC0. (
groter formaat)

De havensleepboot 'Europa' van rederij P. Smit. De sleepboot werd in 1961 bij Bodewes BV te Millingen a/d Rijn gebouwd; mat 28,2 x 8,37 x 3,48 meter en was voorzien van twee Storkmotoren van 625 PK.
[Bron:
binnenvaart.eu].
Foto: Ary Groeneveld, Rotterdam maart 1961.
Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 5005 CC0. (
groter formaat)

Er zijn ook kleinere havensleepboten. De sleepboot 'Anna' werd in 1922 als stoomsleepboot bij Marckmann & Faassen te Capelle a.d. IJssel gebouwd en mat 18,6 x 4,77 x 2 meter. Ten tijde van de foto bezat zij een 190 PK Stork diesel en voer zij voor S. & D. Sterkman in Hendrik Ido Ambacht.
[
DB 02301072]
Foto: Ary Groeneveld, Rotterdam 1964.
Bron: Stadsarchief Rotterdam nr. 7663 CC0. (
groter formaat)