top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Havendienstvaartuigen


Rotterdam



Naar menu diverse schepen.


zonder
Havendienst 2 en Havendienst 20 zijn inmiddels uit dienst gesteld en hebben een plaatsje in de Museumhaven Rotterdam verworven.
De 20 werd in 1941 gebouwd bij Paans, Roodevaart en meet 18,3 x 4,5 x 2 meter en was uitgerust met een 150 PK Brons. [DB 03900003]
De 2 werd in 1954 gebouwd bij Hendriks, Dodewaard en meet 22,1 x 5,3 x 2,05 meter en was uitgerust met een 240 PK Sulzer. [SchepenDB]
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)


zonder
De Havendienst 12, later RPA 22 Rotterdam, onder winterse omstandigheden. Afmetingen 24 x 6,25 x 2,46 m. Bolnes 5KNL 450 pk. Bluscapaciteit 20.000 l/min. Werf: J. Hendriks, Doodewaard 1960. [DB 02332208]
Foto: Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De RPA 11 is een zusterschip van de RPA 10, 12, en 13. Afmetingen 28,82 x 8,22 x 2,55 meter. Voortstuwing 2 x Caterpillar 3412E TA elk 660 pk. bluscapaciteit 30.000 l/min. De schepen werden gebouwd bij Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew, Polen en afgebouwd bij Damen shipyards, Gorinchem. [SchepenDB]
Foto: Carlo Minderman. (groter formaat)


zonder
Incidentenbestrijdingsvaartuig van de Rotterdamse havendienst: RPA 11.
Naast hun normale taken kunnen dit soort vaartuigen ook ingezet worden bij brandbestrijding, oliebestrijding, gewondenvervoer, etc.
Foto: Carlo Minderman. (groter formaat)


zonder
De RPA 11 geeft een demonstratie.
Foto: Carlo Minderman. (groter formaat)


zonder
De RPA 12. Voor zij die het niet weten: RPA staat voor Rotterdam Port Authority. Voor de gegevens zie hierboven bij de RPA 11 of op de [SchepenDB]. Deze vaartuigen zijn voorzien van een uitgebreid stootwerk rond de gehele romp en een ingebouwd drenkelingenplatform in de zijde ter hoogte van het achterschip.
Foto: Dieter Henken. Rotterdam 27 augustus 2009. (groter formaat)


zonder
De RPA 13. Naast hun normale taken kunnen deze vaartuigen ook ingezet worden bij brandbestrijding, oliebestrijding, gewondenvervoer, etc. Gegevens gelijk aan de RPA 11 hierboven. Zie ook [DB 02325603]
Foto: Leo Schuitemaker, Botlek, 7 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
De RPA 16 is 31,33 meter lang,  8,22 meter breed en heeft een holte van 3,8 meter. Het schip wordt door twee Caterpillar motoren voortgestuwd en het casco werd in 2002 in Tczew, Polen, gebouwd. [SchepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker. Rotterdam 10 mei 2008. (groter formaat)


zonder
De RPA 16. Dit vaartuig heeft geen drenkelingenplatform en is wat groter dan de 10-13 serie. Al deze vaartuigen lijken met een rubberboot,
die bij de spiegel geborgen is, uitgerust
Foto: Leo Schuitemaker. Rotterdam 11 mei 2008. (groter formaat)


zonder
Havendienst 18, later RPA 15, Rotterdam. Afmetingen 29,71 x 7,82 x 2,9 m. 2 x Caterpillar 3412 E TA elk 660 PK. Bluscapaciteit 65.000 l/min. In 1985 gebouwd bij Damen shipyards, Gorinchem. [DB 02309354]
Foto: B.v.Roest, Rotterdam, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Havendienst 18, Rotterdam Foto: B.v.Roest. Rotterdam, jaren negentig. (groter formaat)




zonder
De RPA 20, ex-HD15. Afmetingen 23,63 x 6,22 x 2,40 meter, wordt voortgestuwd door een Bolnes 5KNL 450 PK. De bluscapaciteit bedraagt 20.000 l/min. Het vaartuig werd in 1963 gebouwd bij J. Hendriks, Doodewaard. [DB 02509206]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 19-04-2007. (groter formaat)


zonder
De RPA 20 met op de achtergrond een fraaie stelllingmolen. Ook de RPA 20 ex HD 15 is, vermoedelijk ergens in de jaren tachtig, gemoderniseerd. Het hydraulische werktuig tussen de machinekameropbouw en sleephaak lijkt me geen blusarm, maar een gewone hydraulische kraan.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 19-4-2007. (groter formaat)


zonder
Havendienst 8, later RPA 21, Rotterdam; verkocht in 2003. Afmetingen 24,77 x 5,80 x 2,27 m. Bolnes 6KL 420 pk, Bluscapaciteit 2.500 l/min, in 1973 gebouwd bij Scheepswerf Schouten, Muiden. [DB 02326414]
Foto: B.v.Roest, Rotterdam jaren negentig. (groter formaat)


zonder
De Carolien heette voorheen ondermeer RPA 21 en Havendienst 8. Voor de gegevens zie hier boven. Al tijdens de loopbaan bij de havendienst van Rotterdam is het schip grondig verbouwd. De voorboeiing is achterover gezet. Ook de opbouw en de stuurhut zijn gemoderniseerd.
Wanneer dit alles heeft plaats gevonden, is me nog niet bekend.
Foto: Dieter Henken. Dinteloord 17 januari 2010. (groter formaat)


zonder
De 'Havenwerken', een schottelboot en voormalig meetvaartuig van de Rotterdamse havendienst werd in 1973 bij Schottel Nederland te Warmond tewatergelaten. Afmetingen: 14,3 x 3,6 x 1,12 meter. De huidige motor is een Mercedes OM403 van 295 pk, waarmee het vaartuig een snelheid van 20 km/u kan bereiken.
Foto: Pieter KLein, Rotterdam 14 oktober 2010.(groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken