top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Dienstvaartuig 'Schuitengat'



Naar menu waterstaatschepen.


overz
Betonningsvaartuig 'Schuitengat' met aan boord
de, toen nog, nieuwe kunststof boeien.
Gegevens Afm. 38,17 x 8,70 x 1,7 meter 2x 577pk Deutz, 30 km/h. [schepenDB]
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


boei
Gezicht op het stuurhuis. Op de voorgrond twee kunststofboeien, waarvan het nog niet zeker is of dit een betrouwbare vervanger van de stalen boei zal zijn. Ook is met wat moeite een prikbaak en zijn er twee steekbaken waarneembaar.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


wapen
Vroeger had men oog voor detail..... Tegenwoordig kan er geen extra likje verf meer van af (of is dit altijd zo geweest???)
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010.


kraan
Een kijkje langs de kraanarm waarmee men de boeien en het bijbehorende blok beton dat als anker fungeert aan en van boord zet.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


sh-achter
De achterkant van het stuurhuis of eigelijk de kaartenkamer achter het stuurhuis.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


davit
De 'davit' waarmee de bijboot, een rubberboot met vaste bodem,
buitenboord gezet wordt. Het is een zogenaamde klap- of valdavit. Bij het vieren klapt eerst de davit naar buiten en pas daarna viert de last. Omgekeerd bij het hijsen zal eerst de last gehesen worden en pas daarna kantelt de davit binnenboord.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


lier
De stuurboordshelft van de ankerlier, compleet met dekstopper/boegstopper en links van de kluispijp een rattendeksel.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


kantine
Het bemanningsverblijf. Men zal het daar wel messroom noemen. Links aan de wand een scheepsklok.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


stuurhus
In het stuurhuis bevinden zich zowel aan bakboord als aan stuurboord een complete bediening als extraatje. Dit maakt het manoeuvreren tijdens het opvissen van de boeien wat makkelijker. De hoofdbediening is centraal geplaatst.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


radar
De centrale bediening. Opvallend aanwezig zijn het raderscherm, de marifoon, de bochtaanwijzer, de roerstandaanwijzer en het echolood.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


radar
Een close-up van het radarscherm met Harlingen/Almenum en de brug in de Provinciale weg duidelijk zichtbaar.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


electronische_waterkaart
Links van de stuurstand een zitplaats voor een bemanningslid die naar ik denk als een soort van navigator opereert. Op het scherm een moderne electronische waterkaart.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


electronisch_kompas
Nog meer toeters en bellen. Een electronisch kompas, een marifoon, en veel wat ik niet thuis kan brengen.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


seinvlaggen
De kast met seinvlaggen.
Foto: Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken