De 300 tons bok 'Gazelle' (eni 02005939) uit Lelystad, voorzien van koppelpontons. De tonnenmaat bij een bok
slaat op het hefvermogen van de bok.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
De bok, met aan beide zijdes een koppelponton,
past maar net door de Bannebrug in Amsterdam-N. Achterop twee flinke ankers
en de bijboot.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
Hier een plaatje van een bok met koppelpontons bij de N.D.S.M. te Amsterdam.
Fotograaf: niet bekend. Amsterdam januari 1961.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr.010179000885. (groter formaat)
Duidelijk is op deze uitsnede het stoomlier van de bok 'Gazelle' te zien.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990.
Een 5-schijfs blok van de strijk/hefinrichting.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
De bok 'Gazelle'. Zoals bij veel bokken gebruikelijk is,
worden de lieren d.m.v. stoommachines
aangedreven. Vandaar de flinke schoorsteenpijp.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
De bok 'Gazelle'. De motorkast net
achter de schoorsteen is waarschijnlijk een (wisselstroom)aggregaat.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
De opbouw op een bok, wordt lierhuis genoemd.
Deze bok, de "Amsterdam", heeft een eigen voortstuwing
en daarom ook nog een stuurhut.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
Ik vermoed dat men op de bok 'Amsterdam' (eni 02008680) een hydraulische
aandrijving voor de lieren gebruikt.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
De bok 'Amsterdam'. Een dekmotor met roerpropeller wordt vaak gebruikt om de bok tijdens het werk te verplaatsen of
tijdens de sleepreis te sturen.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
De bok 'Amsterdam' is met maar liefst drie ankers aan de achtrzijde, uitgerust!
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)
Een bok opweg naar een nieuwe klus: een berging op het Sneekermeer.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)
Bok en bergingsvaartuig 'Volharding' langszij het skûtsje dat nu tamelijk roerloos op de bodem van het Sneekermeer staat. Het heet niet voor niet 'Oeral Thûs'.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)