>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Bokken



Naar menu diverse vaartuigen.


bok1
De 300 tons bok 'Gazelle' (eni 02005939) uit Lelystad, voorzien van koppelpontons. De tonnenmaat bij een bok slaat op het hefvermogen van de bok.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


bok_gazelle_achter
De bok, met aan beide zijdes een koppelponton, past maar net door de Bannebrug in Amsterdam-N. Achterop twee flinke ankers en de bijboot.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


stoomlier
Duidelijk is op deze uitsnede het stoomlier te zien.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990.


bok_gazelle_blok
Een 5-schijfs blok van de strijk/hefinrichting.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


bok_gazelle3
De bok 'Gazelle'. Zoals bij veel bokken gebruikelijk is, worden de lieren d.m.v. stoommachines aangedreven. Vandaar de flinke schoorsteenpijp.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


bok_gazelle2
De bok 'Gazelle'. De motorkast net achter de schoorsteen is waarschijnlijk een (wisselstroom)aggregaat.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


bok_amsterdam2
De opbouw op een bok, wordt lierhuis genoemd. Deze bok, de "Amsterdam", heeft een eigen voortstuwing en daarom ook nog een stuurhut.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


bok_amsterdam1
Ik vermoed dat men op de bok 'Amsterdam' (eni 02008680) een hydraulische aandrijving voor de lieren gebruikt.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


voortst_bok2
De bok 'Amsterdam'. Een dekmotor met roerpropeller wordt vaak gebruikt om de bok tijdens het werk te verplaatsen of tijdens de sleepreis te sturen.
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


voortst_bok
De bok 'Amsterdam' is met maar liefst drie ankers aan de achtrzijde, uitgerust!
Foto: Pieter Klein, Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


sleep_met_bok
Een bok opweg naar een nieuwe klus: een berging op het Sneekermeer.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)


berging_joure
Bok en bergingsvaartuig 'Volharding' langszij het skûtsje dat nu tamelijk roerloos op de bodem van het Sneekermeer staat. Het heet niet voor niet 'Oeral Thûs'.
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken