top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Amsterdammers

Type 3



Naar menu sleepvaart.

Zie UITLEG BEGRIP AMSTERDAMMER.


zonder
Een sleepboot van sleepdienst Blom op één van de Amsterdamse grachten. Misschien niet de beste foto, maar de indeling van het scheepje is wel goed te zien. Men ziet wel dezelfde opstelling als bij type-2, maar men heeft nu een echt gangboord langs de roef. Dat houdt wel in dat de roef daardoor een stukje smaller uitvalt.
Foto: Rik Maliepaard, februari 1977. (groter formaat)


zonder
De SR 7 van de gemeente Amsterdam werd in 1931 bij de Weduwe Ceuvel aan de Amsterdamse Hoogte Kadijk gebouwd en meet 14,05 x 3,66 x 1,26 meter. Net als alle andere sleepboten van de Stadsreiniging was het verslepen van de vullusschuiten het dagelijkse werk voor deze sleepboten.
Fotograaf onbekend.
Bron: Stadsarchief Amsterdam bestand 10009A003362. (groter formaat)


zonder
Sleepboot Wester van J. Koekoek liep in 1924 op de werf De Goede Verwachting van J en C Baas te Ouderkerk aan de Amstel van stapel
en meet 15,15 x 4,15 x 1,35 meter. [Meetbrief A5554N]
Foto: fotopersbureau Holland.
Bron: Stadsarchief Amsterdam bestand OSIM00004000620 cc0.(groter formaat)


zonder
De sleepboot/directievaartuig Brittannia werd in 1912 op scheeps werf 't Kromhout van de Weduwe J.L. Ceuvel aan de Hoogte Kadijk Amsterdam voor rekening van de Hollandse Stoomboot Maatschappij Amsterdam gebouwd. Het vaartuig meet 15,84 x 3,39 x 1,14 meter De eerste motor was een 35 pk Kromhout RO. [DB 02004787]
Foto: Pieter Klein, Maastricht juni 2011. (groter formaat)


zonder
Ook de sleepboot Voorzaan gebouwd bij scheepswerf Brouwer in Zaandam heeft het Amsterdamse model. Het vaartuig meet 13,95 x 3,49 x 1,45 meter. Het schip beschikt over een 60 PK Industrie. [DB 02003478]
Foto: Pieter Klein, Zaandam augustus 2013. (groter formaat)


zonder
In 1930 bij Seijmonsbergen, scheepswerf 'Concordia', te Amsterdam gebouwd. Oorspronkelijk uitgerust met een 20 PK kromhout M-1. Afmetingen 11,47 x 2,85 x 1,26 meter. Na 90 jaar dus nog steeds varend onder de zelfde naam, echter niet meer de zelfde baas want de liberalisering maakte daar in 2011 'Stichting Waternet Amsterdam', in plaats van 'Gemeente Amsterdam' van.
Bron en meer gegevens, foto's: varenderfgoed.nl.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)


zonder
De Shipdock III heeft de lage gestrekte lijn die de Amsterdamse sleepboten kenmerkt. Het schip is echter langer en breder dan de grachtenboten het meet namelijk 22,22 x 4,97 x 1,4 meter en werd in 1926 bij de Haarlemse Scheepsbouw Mij voor rekening van de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij gebouwd. Be halve voor het verslepen van bokken en dekschuiten bij de werf werden de Shipdocks ook als voetveer voor het personeel in gezet. [DB 02007921]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)


zonder
Al hoewel lang zo vloeiend van lijn niet laat deze voormalige SR 15 toch duidelijk Amsterdamse kenmerken zien.
Het schip werd in 1970 bij scheepswerf Grave gebouwd en meet 14,3 x 4,06 x 1,8 meter en bezit een 140 PK Daf diesel. [DB 02337482]
Foto: Pieter Klein, januari 2020. (groter formaat)


Bestandsrevisie maart 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken