top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Achterschepen van moderne binnenvaartschepen



Naar menu moderne schepen.

Veel meer dan bij de oude schepen zijn moderne schepen, zo ongeveer vanaf 1940, een combinatie van min of meer een bepaald type voorschip, min of meer een bepaald type achterschip en al naar gelang het soort vaartuig een vrij standaard middenschip. Het komt bij deze vrachtschepen met enige regelmaat voor dat aan een bestaand achterschip een nieuw midden- en voorschip gezet wordt. Soms ook wordt er een nieuw voorschip aan een bestaand midden en achterschip gezet.
Al met al leek het me niet onverstandig de voor- en achterschepen er eens uit te lichten, vooral ook omdat men grote scheepslengtes moeilijk fatsoenlijk op de foto krijgt.


zonder
Modern motorvrachtschip 'Cresendo', met (een beetje ronde) spitsgat.
Foto: Pieter Klein, Wachthaven, Meppel april 2001. (groter formaat)


zonder
ms. 'Cresendo' bij het vertrek uit de wachthaven Meppel.
Foto: Pieter Klein, Meppel, 20 april 2001(groter formaat)


zonder
De 'Tobia' van schipper van Buren, Schoonhoven, ook bijna een spitsgat. Iets voller, naar met een duidelijke knik.
Jammer dat de rest van het achterschip buiten beeld valt.
Het schip werd in 1961 bij de Gebr. Buijs te Krimpen a/d IJssel gebouwd en meet 55 x 7,25 x 2,52 meter. Het laadvermogen bedraagt 628 ton. [DB 02311065]
Foto: B.v.Roest. Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
De kont van de Franse motor 'Tempora' heeft wel een scherpe knik in de achtersteven, maar is toch ook geen echte spitsgat. Een spitgat heeft een voller achterschip dan de Franse motor.
De sekties van het schip werden bij Victoria Machinery Depot Compagny, Victoria, Canada gebouwd, daarna verscheept en bij scheepswerf de Biesbosch te Dordrecht aan elkaar gelast en verder afgebouwd.
Het schip ging in 1948 te water en mat 73,32 x 8,15 x 2,81 meter, was 958 ton groot en bezat een 480 PK Enterprise diesel. [DB 02314048]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, begin jaren '90 (groter formaat)


zonder
Het prachtige achterschip van de Franse-motor 'Tempora'. Het is jammer dat men tegenwoordig geen geld meer voor schoonheid over heeft. De 'Tempora' behoort tot een serie van 95 schepen, die ook bekend staan als de 'grote Fransman'. De 'kleine Fransman' was circa 10 meter korter en 1 meter smaller.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, begin jaren '90 (groter formaat)

zonder
Er ontstonden na de oorlog nog wel series van schepen met ongeveer een gelijk model, maar dat was dan vaak gebonden aan een bepaalde werf, een bepaalde rederij of een beperkte serie naar één ontwerp. Hier het achterschip van een zogenaamde Twenthe-Rijn kempenaar in 1957 gebouwd bij scheepswerf Welgelegen in Harlingen. Fraai kontje, niet waar? [DB 02203584]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, maart 2010. (groter formaat)

zonder
Net weer eventjes anders is het model bij mvs 'Lucie'
een product uit 1965 van R. Huisman uit Rohel.
Eveneens een scheepje van circa 50 bij 6,6 meter. [DB 03270698]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, september 2009. (groter formaat)

zonder
Klassieke lijnen zijn nog terug te vinden in het model vsn ms 'Maik' uit 1943 gebouwd bij De Wachter te Boom (B) [DB 04001540]
Foto: Pieter Klein, Prinses Margrietkanaal, september 2006. (groter formaat)


zonder
Zo te zien wel een echte spitsgat. Jammer dat ik toen niet over een digitale camera met zoom-lens beschikte. Nu moest het bij één foto blijven....
Foto: Pieter Klein, Meppel mei 2003. (groter formaat)


zonder
mvs Deo Favente. Toen, in 2001, een echt modern vrachtschip. Oude schippers noemde zoiets een afgekapt schip; er ontbrak volgens hen nog een stukje. Dat men inmiddels werkelijk een stukje van reeds bestaande schepen ging halen om ze aan bepaalde maten te laten voldoen, was natuurlijk helemaal een ramp.
Het schip werd in 1993 bij scheepswerf Grave gebouwd, meet 86 x 9 x 3 meter en laadt 1664 ton. [DB 02206367]
Foto: Pieter Klein, Meppel mei 2003. (groter formaat)


zonder
Nog een voorbeeld van een vrachtschip met zo een platte spiegel: de 'Emulator'.
Het schip werd in 1980 op de werf van J.H. van Eijk & Zn. te Sliedrecht gebouwd en mat 80 x 9,54 x 3 meter, was 1573 ton groot en bezat een 1040 PK Mitsubishi dieselmotor. [DB 02322108]
Foto E.Klein, Prinses Margrietkanaal, april 2004.(groter formaat)


zonder
Jammer genoeg geen duidelijk voorbeeld van het afkappen van het achterschip, want van het mvs 'Anja' is maar een heel klein stukje afgehaald. Niet echt storend, maar toch. Het is niet duidelijk wanneer en waarom dit gebeurt is. De mij bekende gegevens geven daar geen uitsluitsel over. [DB 02101127]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, september 2010. (groter formaat)


zonder
Het achterschip van het motorvrachtschip 'Frank_Dieter&' uit Rheinberg (D). Het schip is vermoedelijk in 1999 voorzien van een nieuw midden- en voorschip. Of het reeds in 1999, of pas bij de latere verlenging naar 86 meter een stukje van de achterkant kwijt geraakt is, is me niet bekend. [DB 04022370]
Foto: J. Gesinn, Kaub (D) mei 2020.(groter formaat)


zonder
Het achterschip van de 'Fiducia' uit Werkendam. [DB 02322724]
Foto: E.Klein, Prinses Margrietkanaal april 2004.(groter formaat)


zonder
Ook bij moderne tankers, zoals hier bij de Hillegersberg [DB 02327025], overheerst de brede achterkant met wat je eigenlijk wel een spiegel mag noemen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden februari 2011. (groter formaat)


bestandsrevisie mei 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken