top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Zwaardlieren



Naar menu Draadlieren.


zonder
Zo af en toe tref je nog wel eens een lier met een conische rol voorzien van een spiraalvormige groef. Een dergelijke constructie geeft een gunstige krachtoverbrenging en de zwaardval (eigenlijk zwaardstaander) blijft in goede conditie. Let op het wafeldek met de lange ruit!
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Met een gewone rechte rol kruisen de wikkelingen op de rol zich vaak en wil de draad nog weleens tussen eerdere slagen in trekken. Dat alles is niet bevorderlijk voor de levensduur van de draad. Naar mate men het zwaard verder opdraait , heeft men meer te hijsen, terwijl juist dan, door de reeds opgewikkelde hoeveelheid draad, de 'diameter van de rol' bij dit lier het grootst is.
Foto: Pieter Klein, Zwolle 10 november 2010. (groter formaat)


zonder
Net als de twee voorgaande lieren is ook dit een dubbelwerkslier met één enkele rol. Ondanks het konische wikkellichaam met groef is de draad niet netjes opgewikkeld. Vermoedelijk heeft men het zwaard aan de grond gevaren of is er door een andere oorzaak loos ontstaan.
Foto: Pieter Klein, Den Helder, 24 september 2010. (groter formaat)


zonder
Dit is een dubbellier met twee enkelwerkende mechanismen. Erg vaak ziet men ze niet. De tweede rol wordt vaak gebruikt voor een achteranker, meestal was dat een ankerdreg. Dit lier heeft een schuivende geleiderol die er voor moet zorgen dat de draad zich netjes oprolt en in de goede positie gebracht wordt.
Foto: Pieter Klein, Vreeswijk, 14 november 2010. (groter formaat)


zonder
De lage bouw van sommige zwaardlieren had vooral zijn nut op sommige kleine kanaalscheepjes. Dit is een dubbel, dubbelwerkslier, waarbij het achterste deel voor het gebruik in combinatie met een anker bedoeld lijkt te zijn.
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 november 2010.(groter formaat)


zonder
Midden boven de draadrol ziet men de ganghandel waarmee men de lier van enkel- op dubbelwerk kan zetten. De vang voor de voorste rol is linksboven de kap te zien en werkt op de tussenas. De vang van de achterste rol wordt met een spindel bediend en werkt op de hoofdas.
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 november 2010.(groter formaat)


zonder
Op de grotere schepen had men de lier of liever gezegd het jachtwiel of de slinger liever wat hoger, dat slingert makkelijker. Ook dit is een dubbel, dubbelwerkslier. De achterste rol wordt voor het achteranker gebruikt. Het wafeldek heeft de kleine ruit.
Foto: Pieter Klein, Vreeswijk, 14 november 2010. (groter formaat)


zonder
Eveneens een dubbel,  dubbelwerkslier.
De achterste rol wordt voor het achteranker gebruikt.
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 november 2010.(groter formaat)


zonder
Bij sommige zwaardlieren, zoals het exemplaar hierboven, zijn er bakboords- en stuurboordsuitvoeringen. Veel lieren zijn echter symetrisch van opbouw en worden door de plaatsing van het jaagwiel of de slinger voor bakboord of stuurboord bestemd.
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 november 2010.(groter formaat)


zonder
Zwaardliertjes op het achterdek van een Steilsteven.
(groter formaat)


zonder
Ook hier is de draadtrommel voorzien van groeven opdat de zwaardval zich regelmatig zal opwikkelen.


Naar menu Draadlieren.


Bestandsrevisie november 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken