top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Mechanische Voortstuwing



Naar menu mechanische voortstuwing.


gekoppeld_varen
Gekoppeld varen. Drie Klippers en een Groninger bol varen/slepen gekoppeld.
Foto: Pieter Klein,Schellingwoude 1979. (groter formaat)

scannen2121
De TLZ I en de TLZ III van de Beurtdienst De Hoog in de nadagen van de beurtvaart, gekoppeld varend op de lek.
Foto: ca. 1963. Inzender: T. de Hoog, Gouda. (groter formaat)


kapitein_kok
Schepraderen werden vrijwel uitsluitend op de grote rivieren en andere ruime wateren gebruikt.
Foto: Pieter Klein. Jaren '80. (groter formaat)


rietsnijder
Een scheprad achter het vaartuig is in Nederland slechts een hoogst enkele maal toegepast. Een dergelijk vaartuig noemt men een hekwieler.
Het vaartuig in kwestie is een rietsnijder.
Foto: Pieter Klein, Herbaijum begin jaren '80. (groter formaat)


harm_schroef
lamme_vlerk
De gebruikelijke wijze van voortstuwing met schroef en roer met daarboven een eenvoudige schroeftunnel.
Foto: Pieter Klein, Zaandam 1979.
(groter formaat)
Een zijschroefinstallatie, beter bekend als een lamme-vlerk. (Meer over zijschroeven.)
Inzender H. Visser, Zwolle. (groter formaat)

fernanda15oktober2006-8767sluiskil
Een wel heel dicht op het roer geplaatste en stevig aangegroeide schroef.
Het zijn voornamelijk zeepokken, die aangegroeid zijn, iets waar men op zoetwater zeer weinig last van heeft.
Foto: F. Logghe, Sluiskil 15 oktober 2006. (groter formaat)


dubbelschroef
Tegenwoordig komen dubbelschroefs-aandrijvingen steeds vaker voor. De schepen en motorvermogens worden groter, maar de vaarwegen niet veel dieper, dus krijgt men problemen met grote schroeven.
Foto Pieter Klein, Wachthaven Meppel 2001.


straalbuis
De straalbuis onder een dubbelschroefs Europaschip. Helaas ontbreekt de schroef.
Foto: F. Logge, Brugge, 15 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Helaas een foto waarbij verkeerde informatie terecht gekomen was. Plaats van handeling in waarschijnlijk Scheepswerf de Schelde Vlissingen. De schroeven kwamen van Schiffsschraubenfabrik Ostermann te Keulen.
Foto: Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen, collectie 7413 nr. 12144. CC-BY-NC. (groter formaat)


waterjet
Een waterjet. De gebogen kap noemt men een bucket en moet de waterstroom in tegengestelde richting geleiden wanneer men achteruit vaart.
Foto: Pieter Klein. IJmuiden 1992. (groter formaat)


z_drive
Zogenaamde hek- of Z-drives, soms ook hekaggregaten genoemd.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1986. (groter formaat)


schottel-roerprop-archief-henry-platje
Een mooi voorbeeld van het gebruik van roerpropellers.
Foto: Archief Henry Platje.


bok_lelystad_pkfoto
Roerpropellers zijn een uitkomst op sommige bokken. Het verhalen en ook het slepen gaat dan een stuk eenvoudiger.
Foto: Pieter Klein. Noord Holandskanaal, Amsterdam, rond 1990.


schottelboot2
Van de roerpropeller is echter vaak heel weinig te zien.
Foto: Pieter Klein, Grou, eind jaren 90.

roerprop_cs
Een beetje vreemde roerpropeller, bijna een buitenboordmotor.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1991.


zeebrugge_imo_8915483_propellors_13-sept-2005 foto_alf_van_beem_public_domain.jpg
Z- of L-drive dat is me niet duidelijk.
Foto: Alf van Beem, via Wikimedia, PD.


zonder
Een Verhaar Omega V-pod. Dit is een electrische aandrijving waarbij de schroefas door de holle as van de rotor loopt tot in de planetaire vertraging, die zich in het achterste deel van de behuizing bevindt. Ten tijde van de introductie in 2011 verwachtte men vermogens tot ca 520 kW (ca. 700 pk) te kunnen realiseren.
Foto: S.J. de Waard, Rotterdam 11 november 2011.
CC-BY-SA-NC 3.0. (groter formaat)


aquamaster
Dit soort roerpropellor wordt tegenwoordig, we hebben tenslotte de 'Engelse ziekte', een azimuth-drive genoemd. Dit is de zogenaamde 'Aquamaster' die, omwille van een lager geluidsniveau, van een zevenbladsschroef voorzien is.
Foto: Leo Schuitemaker, 22 januari 1991. (groter formaat)


rp_boston_whaler
En dan dus de echte buitenboordmotor. De komst ervan maakte in veel gevallen een einde aan het roeien en wrikken.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, 1992(groter formaat)


honda_buitenb
Een buitenboordmotor als hulpaandrijving bij een zijschroef
op de steilsteven Dankbaarheid.
Foto Pieter Klein, Appelscha 2008. (groter formaat)

Naar menu mechanische voortstuwing.

Tip: zoek ook eens op 'schroeven', 'buitenboordmotor', 'zijschroef' e.d.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken