top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Stuurhutten sleepboten



Naar menu stuurhutten.


zonder
De eerste schroefstoomsleepboten bezaten vaak helemaal geen stuurhut. Men stond gewoon in de open lucht aan dek en de as van het stuurwerk liep bovendeks naar het kwadrant op het achterschip.
Foto: Gustaaf Oosterhuis, Amsterdam juni 1887, via
Stadsarchief Amsterdam bestand: ANWS00069000001 CC0-by. (groter formaat)


zonder
Een onbekende sleepboot ligt paraat bij de tewaterlating bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij aan de Conradstraat, te Amsterdam.
Van stapel loopt als bouwnummer 75 het vrachtschip ss. Achilles. Het scheepje heeft nog geen echte stuurhut, slechts een open stuurstand staat de roerganger tot zijn beschikking. Dit soort afschermingen waren soms slechts van zeildoek.
Foto: Gustaaf Oosterhuis. Amsterdam september 1906.
Bron: Stadsarchief Amsterdam bestand 010179000031 PD/cc0. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Levantkade' van M de Zwart beschikt tenminste al over voor- en zijwanden van een stuurhut. Het kan zijn dat in verband met de passage van bruggen het stuurhutdak en het middenstuk van de voorwand tijdelijk elders een plaatje gekregen hebben.
Fotograaf: Onbekend. Amsterdam september 1942.
Bron: Stadsarchief Amsterdam bestand 010009000209 CC0-by. (groter formaat)


zonder
De stoomsleepboot 'Anna Sophia' heeft een fraaie houten stuurhut met veel paneeltjes. Een ware lust voor het oog!
Foto: Pieter Klein, Amsterdam mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een stuurhut uit de vroege jaren vijftig of nog eerder. Boven de halfklappende ramen een regenplank. De ruiten hebben aparte kozijnen, die in het houten skelet van de stuurhutbovenbouw geplaatst zijn. Waarschijnlijk verkleint men hier mee de kans op glasbreuk. Onder de eigenlijke bovenbouw ziet men een soort houten lijst. Deze is er later, in de jaren negentig, tussen geplaatst. De toenmalige eigenaren hadden namelijk onvoldoende stahoogte in de stuurhut.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, september 2009. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Bonny' heeft een stuurhut met een gebogen voorzijde hetgeen bij houten stuurhutbovenbouwen een zeldzaamheid is. Aan onderhoud is de laatste jaren weinig gedaan helaas. Jammer van zo een fraai exemplaar.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 2009. (groter formaat)


zonder
In de jaren zestig werden voorover hellende ramen populair. Ook wilde iedereen in eens een extra randje, vaak opvallend geschilderd, op het dak. Hier de 'Havendienst 14 Jason' van Amsterdam. Het schip werd in 1968 gebouwd.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 2009. (groter formaat)


zonder
Wanneer men min of meer vast werk in de duwvaart heeft, loont het de kosten en de moeite je sleepboot daaraan aan te passen. De stuurhut gewoon hoog op het schip plaatsen is dan de meest voor de handliggende oplossing.
Foto: Huddie Klein, Zwartsluis mei 2010. (groter formaat)


zonder
Soms zijn grote ingrepen echter niet gewenst en zoekt men zijn toevlucht in de zogenaamde duivetil.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam voorjaar 1991. (groter formaat)


zonder
Van een heel ander caliber is de stuurhut van de 'RPA 15'. Voor een groter schip heb je eigenlijk geen grotere stuurhut nodig. Soms is het grote formaat zelfs hinderlijk zeker bij hoog geplaatste stuurhutten. Men kan immers niet zien wat er vlak naast het vaartuig gebeurt.
Foto: Dieter Henken, Rotterdam februari 2009. (groter formaat)


Naar menu stuurhutten.
Bestandsrevisie mei 2021




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken