top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Stalen Blokken 2




zonder
Meer een schijf met haak, dan een blok.
Dit soort 'haakblokjes' werden voor diverse doeleinden gebruikt, vaak voor het snel even samenstellen van een klaploper, als takeltje als men iets zwaars moest lichten en soms voor de zwaardval of als geleiding.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een rijblok van een zelflosser. Deze heeft aan de bovenzijde twee schijven waarmee het blok over de rijdraad rolt. Aan de onderzijde een enkele schijf waarover de hijsdraad naar het lastblok gaat. Na passage van het lastblok loopt de rijdraad terug naar het blok en is aan de linkerkant van het blok vastgezet op een flinke bout. Het blok heeft aan de rechterzijde een brede platte plaat waarmee het door de stopper, die rond de  rijdraad geklemd is, gestopt wordt. Aan de onderzijde is beugel waarmee het lastblok gestopt wordt, bevestigd. Op de achtergrond een lamme-vlerk.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Hier het lastblok, dat nu met de brede platte bovenzijde tegen de beugel van het rijblok getrokken is.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Achter de spinnewebben een wartelblok als voetblok van de strijktalie. Daarvoor de stagspanner met pelikaanhaak van de voorstag. Deze behoort, behalve tussen het strijken en zetten van de mast, aan de putting die tegen de voorkant van de stevenbalk zit, bevestigd te zijn!
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Dit blok meet maar liefst 30cm over alles en weegt 5kg. Zulk soort blokken worden onder andere als keerschijf gebruikt.
Foto: Carol de Vries, Amsterdam. (groter formaat)


zonder
Een zwaar blok als keerschijf voor de rijdraad op een zelflosser.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 3 november 2010.(groter formaat)


zonder
Een zelfde soort blok op een bok.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 14 oktober 2010.(groter formaat)


zonder
Misschien niet wat men van een dekblok verwacht, maar hoe zou men dit anders willen noemen? Dit blok vormt het voetblok van de takel waarmee men de bok/keeper van een bok verstelt.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Een stalen schildpadblok voor de zwaardstaander/zwaardval.
Foto: Pieter Klein, Meppel 10 september 2010. (groter formaat)


zonder
Een stalen schildpadblok voor de zwaardstaander/zwaardval. Hier gebruikt men geen ketting of staaldraad, maar gevlochten kunststof koord.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 19 augustus 2009.(groter formaat)


zonder
Eigenlijk nog maar nauwelijks een blok te noemen, deze geleiding voor de ketting van het stuurwerk.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 24 mei 2010. (groter formaat)

zonder
Een blokje voor de geleiding van de zwaardstaander-zwaardval. Het bijzondere aan dit blokje is dat de as van de schijf verzet kan worden, zodat de staalkabel ook buitenlangs het schip gevoerd kan worden.
Foto: Pieter Klein, Tjonger, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
De strijktalie op een Fries tjalkJE. De onderste brug van het voetblok wordt gevormd door de neusputting/voorstagputting de bovenste brug fungeert als borging voor de talie. De bokkepoten zijn direct aan het bovenste blok bevestigd.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een ankerrol (die eigenlijk geen rol, maar een schijf is)
Als wangen van dit 'blok' fungeren de stevenbalk en de beerklamp.
Persoonlijk zou ik dit geen blok willen noemen, toch verschilt het gebruik niet veel van bijvoorbeeld het zwaardstaanderblok.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)

zonder
Ook deze schijven zijn zover in de constructie van het geheel opgenomen dat men nog maar nauwelijks van een blok kan spreken. Toch wordt ook hier een last, de zijschroef gehesen.
Foto: Pieter Klein, Tjonger, 2 september 2010. (groter formaat)


Bestandsrevisie november 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken