top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Sluis Ketelhaven



Naar Menu landzaken, Sluizen.


zonder
De Ketelsluis tegen de 'lage kant', het binnenhoofd, gezien.
Het water aldaar mag dan de Hoge Vaart heten, maar het ligt nog altijd een meter of 5 lager dan het Ketelmeer.
Foto: T. Fluks. 11 mei 2009. (groter formaat)


zonder
Een kijkje op het lage land in de polder. Een voormalige brug over het Apeldoornskanaal is na een tussenstop te Harderwijk uiteindelijk hier terecht gekomen. Voor wie hoger is dan ca. 5,90 meter houdt het vaarplezier echter al na een paar honderd meter op. Daar ligt namelijk de enige bereikbare ligplaats voor wie zo hoog is. De rest is door vaste bruggen onbereikbaar.
Foto: T. Fluks. 11 mei 2009. (groter formaat)


zonder
Om U een indruk tegen van hoe diep men in de polder wel 'gezonken' is, een fotootje van bijna dertig jaar eerder.
Het dak van de tjalk in de sluis reikt tot ca. 375 cm boven het wateroppervlak en ligt nog ver beneden het toekomstige waterpeil.
Het sluiswachtergebouwtje torent boven de dijk uit.
Foto: Pieter Klein, 7 juli 1980. (groter formaat)


zonder
Dezelfde tjalk een kwartiertje later en bijna op Ketelmeerniveau.
Achter de tjalk: de oude vaste brug.
Rechtsachter het lozingskanaal van de Lage vaart.
Foto: Pieter Klein, 7 juli 1980. (groter formaat)


zonder
Weer terug naar 2009. Het water op hoog niveau. Het gemoderniseerde 'sluiswachtershok', vormt nu een centrale bedienpost voor twee sluizen.
Foto: T. Fluks. 11 mei 2009. (groter formaat)


zonder
De hoge kant van de sluis.  Zoals op de foto te zien is, zijn er aan de hoge kant twee sets sluisdeuren. Het dichtstbijzijnde set bestaat uit waaierdeuren en zijn er voor de veiligheid van de polder. Mochten de deuren aan de hoge kant namelijk kapot gaan, terwijl de deuren aan de lage kant nog openstaan, dan is de sluis dankzij deze waaierdeuren toch nog te sluiten.
Foto: T. Fluks. 11 mei 2009. (groter formaat)


zonder
De brugwachter achter de knoppen. Zou het dezelfde zijn als die 29 jaar eerder van grote hoogte op dat tjalkje neer keek? (Ik denk van wel.)
Foto: T. Fluks. 11 mei 2009. (groter formaat)


zonder
De bediening voor de Kampersluis. Deze ligt even ten zuiden van de Ketelsluis. De sluis (1) vormt de verbinding tussen de Hoge(2) en Lage Vaart(3).
De nummers verwijzen naar de monitoren van links naar rechts.
Foto: T. Fluks. 11 mei 2009. (groter formaat)


zonder
De bediening van de Ketelsluis met links: het zicht naar de hoge zijde en rechts: het zicht naar de lage zijde.
Foto: T. Fluks. 11 mei 2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie februari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken