top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Schepen van Scheepswerf De Overtoom, Oostzaan



Menu landzaken.

zonder


zonder
In 1928 liep de 52,4 ton grote tankdekschuit Purfina 21,18 bij 4,75 meter van stapel. Op de achtergrond is de bouw van nieuwe loodsen nog niet afgerond. Een dekschuit, een motordekschuit en een vuilnisschuit staan op stapel.
Foto: J. v. Dijk. Archief N.A. Bernhard jr. (groter formaat)


zonder
Een passagiersschip in aanbouw. Helaas heb ik geen gegevens kunnen achterhalen.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
De Voorwaarts voor Texels Eigen Stoomboot Onderneming. Het scheepje kon 320 passagiers herbergen en was bedoeld voor de veerdienst Den-Helder - Texel.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
De Voorwaarts maakte op 16 november 1940 zijn technische proefvaart op het IJ van Amsterdam. Behalve voor de veerdienst wilde men het scheepje ook voor rondvaarten op het IJsselmeer gaan gebruiken. In 1967 werd het verkocht aan de Amsterdamse Droogdok Maatschappij
en heeft daar minstens tot 1984 dienst gedaan.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Vermoedelijk het moment van overdracht van het nieuwe vaartuig voor de TESO.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Een enorme hoeveelheid dekschuiten is in Oostzaan van de werf gelopen. Helaas ontbreken ons de juiste aantallen. Opvallend aan deze dekschuit is het ontbreken van vertrouwde luikjes op voor- en achterschip
waarlangs men in het inwendige kon komen.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
In 1937 werd gebouwd de motorsleepboot 'Metheringham' bestemd voor Adriaan Volker Bagger Maatschappij Nederland N.V. te Rotterdam. Het scheepje mat 14,12 x 3,66 x 1,14 meter. Deutz 2 cil 70 pk. Spoedig in Engelse handen overgegaan.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Van de Slb. Bernhard is ons niets meer bekend dan dat deze in 1948 gebouwd is.
Andere sleepboten gebouwd bij de Overtoom waren ondermeer: de A.S. VII in 1924, De Overtoom in 1926, de Ketjen in 1933, in 1940 Antonette en de Odin en in 1945 de Narrow Escape, de latere Shipdock VI.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Ook bouwde men vaartuigen voor het baggerwezen.
Hier een onderstuk van een emmermolen.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Dit merkwaardige vaartuig is een zelfvarend ponton met daarop een zandstraalinrichting. Langs de zijden ziet men in hoogte verstelbare steigers. Het is de 'Zandblazer no 1.' van de firma S. Jongsma en Zn. Gebouwd in 1928. Afmetingen: 20,6 x 6,85 meter, 117 ton.
Foto: N.A. Bernhard jr. (groter formaat)


zonder
Behalve aan nieuwbouw deed men op de werf ook het nodige aan onderhoud, reparatie en verbouw. Hier staat IJveer X voor 'knippen en scheren' op de karren. Hier wordt nog met de stokkwast geteerd!
Een zeer vermoeiend werkje als je er niet aan gewend bent.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Het lijkt er op als een kraanbalk met loopkat de IJveer X de weg verspert, maar met de bovenste kan de onderste uitgelicht en verplaatst worden. Op de voorgrond ziet men de stapel, waar zoveel schepen op staan en vanaf lopen!
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Dekschuiten bleven toch altijd een hoofdrol spelen . Niet alleen verhuurders als Smuling, Wittop Koning, Blom, en dergelijke, ook de gemeente Amsterdam was een belangrijke afnemer. Voorzever bekend hield N.A. Bernhard jr zich actief met de verhuur van dekschuiten bezig. Op de achtergrond ziet men de contouren van Tuindorp Oostzaan. Het is midden jaren vijftig zo te zien.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Dit moet een vrij oud plaatje zijn. Het neusje, het voorbord, van de dekschut is tamelijk smal, ook de holte is naar verhouding groot. Er zijn maar twee klampen onder het berghout op de kop geplaatst. Opvallend is de grote hoeveelheid hout die in de loods aanwezig is; zou men aan het verbouwen zijn?
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Het oogt natuurlijk heel anders, als het zo licht van kleur en erg open is, maar duidelijk is toch te zien dat deze neus breder is, de hele schuit trouwens. Ook de holte is dan naar verhouding minder. Let op het zeer vloeiende lijn waarmee het vlak naar voor toe op buigt. Op voorgaande foto was te zien dat deze 'stapeling' daar veel steiler staat.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Breed, breder, breedst! Wat begon met de stevenbalk van de vlotschuit eindigt na een lange evolutie in een soort van zware brede bumper. De klampen aan de onderzijde moeten voorkomen dat de schuit met haar 'berghout' op andere schuiten of op gordingbalken, kades, e.d. blijft hangen.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Er is me vertelt dat het nog weleens voorkwam dat er plasjes water langs de buitenrand, de voetreling, vroeger het bestek, bleven staan. Voor cacao, granen, e.d. bouwde men daarom schuiten met een dek dat een centimeter of 6 hoger lag. Bij dergelijke ladingen werden trouwens eerst de dekkleden op het dek gelegd en daarop stapelde men dan de zakken. Vervolgens werden de kleden dan opgebonden en het bovenste deel met een tweede set kleden afgedekt. Later plaatste men op de, inmiddels kunststoffen kleden, eerst een laag pallets.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Een dek dat 450 ton moet kunnen dragen moet natuurlijk stevig zijn. Wie goed kijkt, ziet dat het aantal dekbalken het dubbele is van het aantal spanten. Ook staan er op elk knooppunt van dekbalk en dekstringer een vertikale stut. Het aantal uren laswerk dat hier in gaat zitten is me niet bekend, maar moet enorm zijn.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Genodigden kunnen op de volle werf nauwelijks een plekje vinden om de stapelloop van 'hun dekschuit' gade te slaan.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
En na een gunstige afloop, ligt er weer een nieuwe dekschuit te water. De N in de cirkel verraadt dat deze foto van na 1952 moet zijn, toen werd namelijk dit teken, de 'groepletter', als 'geheim wapen' ingevoerd.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Het hellingspoor blijft leeg achter en men moet steeds maar hopen dat hij niet al te lang leeg zal blijven. Dat men direct op het hellingspoor bouwt en niet op stapelbalken heeft alles te maken met de ligging en het formaat van het werfterrein en de grootte van de schepen.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Natuurlijk heeft men niet voor al het werk een loods nodig en soms past het schip, zoals hier, gewoon niet in de loods.
Hier voorziet men een vrachtschip van een hoge rechte den. Misschien krijgt het schip een aluminium luikenkap of misschien zelfs een schuifluiken.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Een klus voor de Gemeente Amsterdam. Bakschuiten/vuilschuiten worden voorzien van een hogere den waarop, zo te zien, ronde stalen luiken moeten komen. Ik heb schuiten met een dergelijke ronde overkapping echter nooit zien varen of op foto's gezien.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
In het midden van de foto de 4 kappen van scheepswerf 'De Overtoom'. De echte overtoom, vroeger gelegen bij X, is reeds lang verdwenen, zelf de eens zo drukke sluis is al vervangen door een betonnen duiker. Dat gebeurde in 1967.
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


zonder
Tot slot dan nog een beeld van het gebruik. Een dekschuit van de Firma Smuling's uit Amsterdam ligt ter bevoorrading langszij de 'Oranje'. De lading? Zakken aardappelen misschien?
Foto: Archief M. Bernhard. (groter formaat)


Bestandsrevisie februari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken