top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Het ruim



Naar menu Onderdelen.


zonder
Het ruim van een droge-lading schip. De 'vakverdeling' in de buikdenning ontstaat door de kattesporen en zaadhouten.
Foto: Archief Dhr. v.Buren. Inzender: B. v. Roest. (groter formaat)


zonder
Een kijkje in een ruim met houten buikdenning.
Foto: uit de collectie van Dhr. v.Buren. Inzender: B. v. Roest. (groter formaat)


zonder
Details: Bij 1 de spanten in de zijde van het schip. In de kim de zogenaamde trimvullingen (2). Deze voorkomen dat er te veel van de lading in de hoeken bij de spanten blijft hangen en maken ook het gebruik van Bobcats en ruimborstels een stuk makkelijker. De houten 'vloer' in het ruim beter bekend als buikdenning(3) is tegenwoordig veelal vervangen door staal. Dat gebeurde het eerst op schepen die veel met ruwe lading, stenen, erts, enz. vervoerden. Tegenwoordig (2020) hebben (bijna) alle nieuwe schepen een stalen buikdenning.
Foto: Collectie M. v. Buren. Inzender: B. v. Roest. (groter formaat)


zonder
Het ruim in een luxe-motor. Het ruim is voorzien van een ruimschot.
Foto: uit de collectie van Dhr. v.Buren. Inzender: B. v. Roest. (groter formaat)


zonder
Het gebint in een modern motorvrachtschip. Nu de luikenkap geen steun meer in het midden nodig heeft, is het aantal binten sterk afgenomen. Ze zijn echter wel veel zwaarder en sterker uitgevoerd. Tevens is het aantal en de zwaarte van de denstutten toegenomen.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam juni 2008. (groter formaat)


zonder
Het voorste ruim van een beunschip. Dicht bij de bovenrand van de beun ziet men de loospoorten waardoor tijdens het laden het te veel aan water weg kan lopen.
Foto: B.v.Roest, Krimpen a/d IJssel juli 2004. (groter formaat)


zonder
Aan beiden einden van het ruim bevinden zich met roosters en cocosmatten afgedekte lensputten waar het water dat uit de lading sijpelt zich in verzamelt. Elke lensput is via een leidingstelsel aangesloten op de lenspomp.
Foto: B.v.Roest, Krimpen a/d IJssel juli 2004.(groter formaat)


zonder
Het ruim van het semi-beunschip 'Elgeria'. Door vanaf de den de wand recht door te trekken tot op de buikdenning kan er makkelijker en dus sneller gelost en geladen worden. Geen gangboorden waaronder een grijper of lading kan blijven hangen, geen spanten en denstutten die beschadigd kunnen worden. Kortom volledig aangepast aan de moderne, in ogen van de oude oude garde, soms wat brute, laad- en losmethoden. Opvallend zijn de zware stalen binten.
Foto: G. A. T. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken