top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Remming- en geleidewerken e.d.



Naar Menu landzaken.


zonder
De lage zijde van de Kolksluis te spaarndam. Het sluishoofd en vooral ook de sluisdeur wordt aan deze zijde beschermd door een merkwaardige paal; een 'gebindselde' 'dukdalf' zou men kunnen zeggen.
Zoiets wordt wel een aanvaarhoofd genoemd. Die is hier nodig omdat de deur niet geheel door een deurkas beschermd wordt.
Foto: Pieter Klein, Spaarndam, 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Nog even deze constructie van een ander kant bezien.
Foto: Pieter Klein, Spaarndam, 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Iets uitgebreider is het aanvaarhoofd bij deze sluis. Het is net niet groot genoeg om een geleidewerk genoemd te worden. Bij deze sluis vallen de deuren, zoals te doen gebruiklijk, wel geheel binnen de deurkassen.
Foto: Gerard Drukker, Gorinchem augustus 1978, Bron Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed nr.20080307. CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Persoonlijk vind ik dit kaf nog koren. Te kort om echt een geleidewerk genoemd te worden, te licht om een aanvaarhoofd te zijn. Maar voor kleine vaartuigen is het in beide gevallen wel geschikt.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een geleidewerk voor de sluis te Diever. Wel lang genoeg maar, voor grotere schepen wel een beetje aan de lage kant en daardoor lastig als remming bruikbaar. Maar ook nu zal het voor kleine vaartuigen wel voldoen.
Foto: Pieter Klein, Dieverbrug januari 2004. (groter formaat)


zonder
Een stevig geleidewerk voor een brug. Bij niet te veel vaart ook als remming goed bruikbaar, maar een beetje kort voor een groot schip. Ook minder geschikt als men in verband met de spitsuursluiting moet wachten.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden oktober 2009. (groter formaat)


zonder
Een remmingwerk, zoals zo vaak tevens geleidewerk en enkele meerpalen als aanvullende wachtplaats bij de waaiersluis te Gouda.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Gouda 27 maart 2011 (groter formaat)


zonder
Geleidewerk, remming en tevens wachtsteiger van Spoolde sluis.
Foto: Pieter Klein, Spoolde, jaren tachtig. (groter formaat)


zonder
De sluis van de Lemmer met remmingen, waarvan de rechter tevens wachtsteiger is. Tegenwoordig nu het geen echte zeesluis meer is, zijn de steigers een stuk lager.
Verder op het linkersluishoofd een stormsein en op elk sluishoofd een sluiswachtershuisje.
Foto: Jacob Olie, Lemmer, 1903. (groter formaat)



Bestandsrevisie februari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken