top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Relingen en hekwerken



Naar Menu onderdelen.


zonder
De roeven op beide schepen worden gesierd met een hekwerk wat de nodige steun kan bieden als men door het gangboord naar achter moet. Beide schepen hebben ook het naambord op het roefdek. De combinatie naambord en reling is handig bij het spannen van een zonnetentje. Het rechter schip ook een hekwerk langs de buitenrand van het achterschip. Sommige schippers vinden dat een lastig obstakel, anderen niet.
Foto M.v.Buren, Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
Trap en het brugdekje bij stuurhut worden afgeschermd met een stalen wand de brugvleugel. Wie achterlangs de stuurhut wilt gaan wordt door een hoge reling beschermd.
Foto B. v. Roest, Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
Een openslaand hekje in een buisreling van een dagpassagiersschip.
Foto: Pieter Klein, voorjaar 1993. (groter formaat)


zonder
Een grijp- of veiligheidslijn langs de beun van het beunschip 'Eben-Haëzer'.
Als voetreling langs het gangboord fungeert het bestek.
Foto: B.v.Roest, Krimpen a/d IJssel, juli 2004. (groter formaat)


zonder
Voetlijsten op een beunschip. Vooral dit soort schepen hebben heel weinig 'reling' langs de gangboorden. Er blijft anders te veel zand achter liggen.
Foto: Pieter Klein, Buitenhuizen 1995.(groter formaat)


zonder
Op de potdeksel van dit beurtscheepje een hekwerk; een buisreling met smeedijzeren scepters.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001. (groter formaat)


zonder
Bij de zogenaamde Potdekkers omgaf het reling bijna het gehele schip. Aangezien er soms veel lading aan dek gestuwd werd, is de reling degelijk uitgevoerd.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, augustus 1995. (groter formaat)


zonder
Op passagiersschepen is veel relingwerk te vinden. Al ziet men tegenwoordig (2010) steeds vaker dat hiervoor gesloten wanden gebruikt worden.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 1992.(groter formaat)


zonder
Het relingwerk op het dak van de parlevinker werd meestal gebruikt om kratten en kisten te kunnen stuwen.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, Augutus 1999. (groter formaat)


zonder
Een stevige en vrij hoge buisreling moet voor de veiligheid op de pont te Langweer zorg dragen. Net als bij passagiersschepen is ook het relingwerk op ponten tegenwoordig vaak door gesloten wanden vervangen.
Foto: Pieter Klein, 1994. (groter formaat)


zonder
Overheidsvaartuigen zoals van de politie hebben meestal geen reling buitenom. Dat is te onhandig bij het overstappen. In plaats daarvan zijn er stevige grijprelingen voorhanden. De reling op het voordek heeft geïntegreerde tankontluchtingen lijkt het.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Ook bij de Vlet ziet men zeer vaak grijprelingen op de roef. Langs het gangboord een voetreling in de vorm van een opstaande strip.
Foto: Pieter Klein, zomer 1991. (groter formaat)


zonder
Als voetreling fungeert de bestekrand met daaraan de mooie smeedijzeren scepters voor de draadreling. Deze kunnen natuurlijk weggenomen worden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De draadreling (met platte scepters) en drenkelingenhaak op een reddingboot. Ook de verschansing op het voordek fungeert eigenlijk als reling.
Foto: Pieter Klein, IJmuiden maart 1995. (groter formaat)


Bestands revisie Januari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken