top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Ramen, poorten, koekoeks, e.d.



Naar Submenu Opbouwen.


zonder
Een fraai voorbeeld van een koekoek. Deze staat op het roefje van een Amsterdamse motorsleepboot.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Vroeger waren de ramen klein (dezen hebben nog een vrij redelijk formaat!), lagen diep in houten raamkasten en konden met blinden afgesloten worden.
Foto: Pieter Klein, Friesland eind jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Hier een zelfde beeld, maar een ander systeem voor de blindes.
Het begrip kleine ramen wordt hier beter geïlustreerd.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, maart 2000. (groter formaat)


zonder
Een openschuivend raam in houten raamkast. Het was een mooi gezicht maar het gaf ontzettend veel onderhoudswerk. Het raam kan met een fraai beschilderde blinde beschermd worden.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden april 2010. (groter formaat)


zonder
Een raam, jaren vijftig model, met houten kozijn, geplaatst in een stalen raamkast.
Foto: Pieter Klein, Meskenwier 2001. (groter formaat)


zonder
In de jaren vijftig en zestig werden veel ramen in rubbers gemonteerd. Zolang de rubbers nog redelijk nieuw waren voldeed het systeem goed, maar als ze oud werden ontstond er al spoedig veel roestvorming. Het rubber overschilderen met gewone lakverf (voornamelijk om regenstrepen te voorkomen) was geen goed idee.
Op de achtergrond een klapraam (overklappend) met raamuitzetter.
Foto: Pieter Klein, Ritzumazijl jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Vanaf de jaren zestig worden in toenemende mate de ramen in metalen profielen geplaatst. In eerste instantie was dat vernikkeld messing, later aluminium en RVS. Op de foto zijn het zo te zien aluminiumprofielen.
Foto Berrie van Roest. Schoonhoven voorjaar 2002. (groter formaat)


zonder
Het is niet gebruikelijk om in dit soort roeven de patrijspoorten verzonken aan te brengen en zeer zeker is het niet gebruikelijk om daar dan een keurig afwateringsgootje in te hebben. Boven het poortje op het roefdek een fraaie koekoek met links daarvan een soort paddestoelventilator.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Ovale patrijspoorten ziet men niet vaak en zeker niet met een 'wenkbrauw' er boven. Bij lage roefjes op de kleine scheepjes kwamen ovale lichtranden wel geregeld voor.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, juni 2010. (groter formaat)


zonder
Een mix van 'oud' en nieuw. Houten roefdekken kunnen 's zomers de hitte een beetje temperen, maar ze blijven ook met de modernste middelen en technieken onderhoudsintensief. Op het dak een moderne ventilator. In het voorschot van de roef een ovale poort zonder glas, maar met schuifje (blinde) ervoor. Iets wat met het verschijnen van de stalen roeven eigenlijk verdwenen is.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, augustus 2009. (groter formaat)


zonder
De stuurhutramen zijn nog op 'klassieke' wijze voorzien van houten kozijnen. In het roefje er voor maakt men echter gebruik van een modern model 'patrijspoort'.
Foto: Pieter Klein, Zijkanaal-C, rond 1994. (groter formaat)


zonder
Een patrijspoort die niet open kan (en dus geen poort is) noemt men een lichtrand. Om te voorkomen dat hij gestolen wordt, behoort de rand, de flens, eigenlijk niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant te zitten.
Foto: Pieter Klein, Appelscha augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Ook dit hemellicht, soms ook machinekamerlicht genoemd is voorzien van lichtranden. Boven het hemellicht ziet men de scheepsbel
en een deel van de luchthoorn.
Foto: Pieter Klein, Gouda juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een hemel-machinekamerlicht op de machinekameropbouw van de sleepboot Nostalgie.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2020. (groter formaat)


zonder
Een zogenaamd dekglas, hier met prismatisch glas,
noemt men soms (onterecht) ook een lichtrand.
Foto: Pieter Klein, Spaarndam, voorjaar 1993. (groter formaat)


zonder
Hier een wat duidelijker beeld van het geheel.
Vroeger was het een fresnelLENS of modernere exemplaren nog steeds volledig aan die norm voldoen is me (nog) niet bekend.
Bron: Petra Munneke, patrijspoorten.nl. (groter formaat)


zonder
Op de houten schepen gebruikt men vaak een rechthoekig dekglas in de vorm van een prisma; een dekprisma. Ze worden soms gewoon direct in het hout, dus zonder metalen rand, ingelaten.
Bron: Petra Munneke, patrijspoorten.nl. (groter formaat)


zonder
Vroeger waren dit soort prisma's massief (en dus kostbaar). Tegenwoordig zijn de 'prisma's' hol en moeten ze met een extra stuk dik glas afgedekt worden.
Bron: Petra Munneke, patrijspoorten.nl. (groter formaat)


zonder
Ook deze citroen is hol en ook daarvan heeft ooit een massieve uitvoering bestaan. Een citroen is een erg mooi gezicht en verspreidde het licht erg goed. Als nadeel werd genoemd dat men zich lelijk zeer deed wanneer men zijn hoofd stootte en er vaak een druppeltje condens onder aan het glas hing....
Bron: Petra Munneke, patrijspoorten.nl. (groter formaat)


zonder
Aan de buitenkant mag het dan misschien een citroen lijken, de daglichtzijde vertoont duidelijke overeenkomsten met de citrusPERS! Ook deze prisma moet afgedekt worden.
Bron: Petra Munneke, patrijspoorten.nl. (groter formaat)


Bestandsrevisie Mei 2021



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken