top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Pompen en toebehoren



Naar Menu onderdelen.


zonder
De oudere motoren hadden vaak een aangebouwde plunjerpomp met luchthelm. De pompen werden zowel als koelwaterpomp, als ook als lenspomp ingezet.
Foto: Pieter Klein. Hasselt juli 2007. (groter formaat)


zonder
Weer een zuiger of plunjerpomp met luchthelm, dit maal bestemd om door een drijfriem aangedreven te worden.
Foto: Pieter Klein, Dordrecht, oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een vleugelkleppomp als lenspomp in een opdrukker. Dit type pomp werd ook veel gebruikt als carterpomp en als pomp om dagtanks te vullen, smeerolie over te pompen e.d.
Foto: Pieter Klein, Sneek juni 1995. (groter formaat)


zonder
Nog een ander, kleiner exemplaar.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 10 juni 2010. (groter formaat)


zonder
Het principe van de vleugelkleppomp. De vleugel (donkergrijs) draait met de as heen en weer waar door de twee kamers aan de onderzijde (A en B) beurtelings vergroten en verkleinen en het water in de bovenste ruimte geperst wordt.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 10 juni 2010. (groter formaat)


zonder
Een zogenaamde kattekop ingericht voor handbediening. De kleppen in dergelijke pompen bestonden vaak uit harde rubberen ballen. In dit geval is de, met veer bkrachtigde, bovenklep een, met metaal verzwaarde, rubberen schijf.
Foto: Pieter Klein, Den Helder, 24 september 2010. (groter formaat)


zonder
Nogmaals dezelfde pomp. De pomp heeft geen afvoerleiding; het water vloeit vanaf de bovenzijde van het membraam gewoon over de uitloop naar het dek.
Foto: Pieter Klein, Den Helder, 24 september 2010. (groter formaat)


zonder
Een krukpomp voor plaatsing in pompgaten en pompkokers. Hoe noemt men dat? Een pompgatpomp? Een pompkokerlenspomp? Ik weet het niet!
Inzender: Hendrik Bijnsdorp, Leiderdorp (groter formaat)


zonder
Een dergelijke krukpomp zouden we natuurlijk ook gewoon
een handlenspomp kunnen noemen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 24 mei 2010.(groter formaat)


zonder
Onder aan de pompstang van een degelijke pomp zit de pompemmer.
Foto: Pieter Klein, Maasbracht, november 2011.(groter formaat)


zonder
Er zijn ook lenspompen voor pompkokers die geen kruk hebben. Men noemt ze, zeer toepasselijk trekpompen. De voetklep van een dergelijke pomp noemt men de bos(se).
Foto: Pieter Klein, Maasbracht, november 2011.(groter formaat)


zonder
Een model krukpomp zoals die voor het pompen van drinkwater gebruikt werden. Er waren verschillende uitvoeringen en maten. Ze waren meestal van messing, al dan niet vernikkeld/verchroomd.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen april 2013. (groter formaat)


zonder
De modellen met kraan hadden vaak een reservoir.
Foto: Pieter Klein, Hasselt juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een model zonder reservoir en zonder kraan.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2006. (groter formaat)


zonder
Deze en soortgelijke centrifugaalpompen werden ondermeer gebruikt als koelwaterpomp, lenspomp en dekwaspomp. Tegenover het bezwaar dat ze niet zelfaanzuigend zijn, staat eenvoudig onderhoud en weinig slijtage. Een bekende fabrikant was van dit soort pompen was Stork.
Foto: F. Logghe, 27-9-07. (groter formaat)



zonder
Een USMI pomp van de Kuyl & Rottinghuis pompenfabriek te Utrecht.
Ook dit blijkt een centrifugaalpomp te zijn.
Foto: René te Pas, Nijkerk 23 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Een koelwaterpomp. Wat voor een soort pomp het is, is me niet bekend. Let op de mooie opstelling waarmee men de V-snaar van de aandrijving op spanning kan houden.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis juni 2010. (groter formaat)


zonder
Een pompaggregaat met een Briggs & Stratton benzinemotor en een centrifugaal pomp. Heel wat schippers hadden een dergelijk 'setje' dat meestentijds als dekwaspomp gebruikt werd.
Foto: Pieter Klein, Maasbracht november 2011. (groter formaat)


zonder
Een stoompomp aan boord van een bok. Rechts de stoommachine, links de pomp. Stoompompen hebben geen roterende delen en daardoor zijn er weinig verliezen. Deze pomp is, naar ik aanneem een ballastpomp.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een klein zuigerpompje. Ze waren voor allerhande doeleinden te gebruiken. Volgens overlevering werd deze gebruikt om de oude olie uit het carter van de motor te pompen. Een carterpompje dientengevolge.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)


zonder
Bijna elke diesel heeft/had ze: de hogedruk brandstofpomp. Hier een kleintje voor een twee-cilinder Lister.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, juni 2010. (groter formaat)


Bestands revisie Januari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken