>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Houten Werf- of Pikbakje.


Foto's tenzij anders vermeld: Han Visser, Zwolle.

a41
Hier en daar kan men soms nog een houten Werf- of Pikbakje aantreffen. Omdat ze weinig beschadigingen aan de schepen veroorzaakten bleven de houten bakjes nog lang in zwang. Te lijden hadden ze echter des te meer. Dit exemplaar is uitgerust met metalen kimknieën en opgelapt met ijzeren hoekstukken. (groter formaat)


a40
Het boord bestaat uit één brede gang met daarop een smallere.  Beide gangen zijn even dik. De naad is niet gebreeuwd, maar aan de binnenzijde met een tengel afgesloten. In de hoeken zorgen zware klossen voor de verbinding tussen zijden en voor- en achterbord. (groter formaat)


a37
Het vlak is voorzien van een flink aantal brede zware dwarsklampen, die niet alleen de 'vloer' maar tevens een bescherming van de vlakdelen vormen.  In de hoek langs de zijdes ziet men de stevige kimwegers. (groter formaat)


a38
De hoekpunten van dit soort rechthoekige bakjes zijn zeer kwetsbaar. De kopse kant van het hout watert bovendien makkelijk in waardoor het hout makkelijk gaat rotten.  Hier het beeld van een reparatie en een extra bescherming van het hoekpunt.
(groter formaat)


a39
De kopse kant van het vlak is eveneens een kritisch punt.  Door boorden en borden iets naar buiten te laten vallen wordt enige bescherming verkregen. (groter formaat)


a35
Ter vergelijk een in 1903 bij scheepswerf Witsen te Alkmaar gebouwd stalen bakje. De scherpe hoeken zijn kwetsbaar en vormen een gevaar voor de verf of teer van schepen waarbij men langszij komt.
Foto: Alkmaar 1903, maker onbekend.(groter formaat)


a36
Een stalen werfbakje met afgeronde hoeken liggend aan
de werf van Wolthuis te Sappemeer.
Foto: Pieter Klein, Sappemeer 9-02-2011.(groter formaat)


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken