top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Paviljoens



Naar Menu Roeven.


zonder
Vermoedelijk een statiepaviljoenschuit.
Behalve tjalken waren er ook Ponen, Schuiten, Turfpramen en ook aken met een paviljoen.
Foto (fragment): Jan Goedeljee, Leiden rond of voor 1900.
Bron: Archief Leiden. (groter formaat)


zonder
Een Hoogeveense praam met paviljoen in de beurtvaart Amsterdam-Assen. Schepen in de beurtvaart hadden vrij vaak een paviljoen met vrij grote ramen (naar binnenvaartbegrippen) in de zijdes. De ruimte was bestemd voor de meer welgestelde passagiers.
Foto Jacob Olie, Open Havenfront, Amsterdam, mei 1894.
Bron: Stadsarchief Amsterdam, bestand 10019A000370 CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Het paviljoen op de IJsseltjalk 'Nooit Volmaakt' te Maasbracht. [Fotoserie]
Foto Pieter Klein, Maasbracht 30 november 2011. (groter formaat)

zonder
Het interieur van het paviljoen op de 'Nooit Volmaakt'.
Als het deurtje, wat de doorgang naar het ruim afsluit, gesloten is, ziet men de stapbank met tegen de wand er naast twee klimtredes of treedoften, waarlangs men via het luik in het paviljoen de woomruimte kon betreden of verlaten.
Foto: Pieter Klein, Maasbracht 30 november 2011.(groter formaat)


zonder
Het paviljoen van de Zuid-Hollandse tjalk 'Mathilde'. Duidelijk is hier de forse lengte van het helmhout te zien.
Foto: Pieter Klein, Gouda 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
Paviljoen van de tjalk 'Breevaart'. Volgens gegevens in 1894 bij van Dam te Woubrugge gebouwd. Afmetingen 19 x 3,48 meter. Laadvermogen 60 ton. Eerste meetbrief: A694N. Brandmerk: 234 B Arnh 1948.
Foto: Pieter Klein, Gouda 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
Paviljoentjalk 'Zes Gebroeders'. Afm. 20.45 x 4.16 x 0.60 m. Naar men zegt in 1921 bij D. Boot te Gouwsluis gebouwd. Paviljoenschepen waren, noodgedwongen, vaak uitgerust met zeer lange helmhouten. Het laatste deel van het helmhout kon vaak opgeklapt worden, opdat men nog tussen luikenkap en paviljoen door kon lopen. Ook was er op het paviljoendek vaak een steun, een luiwagen, aangebracht waarop het helmhout met een klos extra ondersteuning vond.
De luiwagen op de foto beschrijft een verkeerde boog en kan daardoor niet benut worden.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 3 maart 2013. (groter formaat)


zonder
Twee paviljoentjalkjes en een Hagenaar maart 1940 nog in het ijs! Op beide paviljoenscheepjes steunt het helmhout met een klos op de luiwagen. Op het voorste scheepje is deze van hout, op het achterste, de 'Elisabeth' is het een platte stalen strip.
Foto (fragment, bewerkt): B.F. Eilers, Geldersekade Amsterdam maart 1940.
Bron; Stadsarchief Amsterdam, Bestand 010186003166. CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Nee het gaat niet om het roefje (aan de den) wat geen roefje, maar een machinekameropbouw is; het gaatom het paviljoen helemaal op het achterschip van dit motorbeurtscheepje 'Voorwaarts'.
Foto: F. Logghe, Havenmuseum Rotterdam, 4 november 2007. (groter formaat)


zonder
Het is duidelijk dat er op het achterschip geen passagiersaccomodatie is. Die bevindt zich namelijk onder het voordek. (Zie scheepsportret.)
Het feit dat men zoiets een museumschip noemt, lijkt geen beletsel te zijn zoiets te verwaarlozen. (Vergelijk foto uit 2007 hierboven.) Maar misschien is er een acceptabele verklaring voor....
Foto: Pieter Klein, Rotterdam november 2010. (groter formaat)


zonder
Het achterschip van de Franse spitsen, zoals hier op de 'Tarante', wordt vaak gesierd door een soort van paviljoen. In relatie tot dit soort roeven wordt de term "paviljoenroef" soms gebruikt.
Foto: F. Logghe, november 2003. (groter formaat)


zonder
Door het dek op deze tankspits te verhogen en een grote dekhut te plaatsen, is het paviljoen een soort achteronder geworden.
Foto: F. Logghe, Zelzate, 22 juli 2006. (groter formaat)


zonder
De paviljoenroef; een moderne versie van het paviljoen.
mvs. 'Cornelis-M' [SchepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker, Delft, 28-9-2007. (groter formaat)


Naar Menu Roeven.

Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken