top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Rivierpatrouilleschip P905 Schelde

Deel 1



Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's genomen in het Antwerps Scheepvaartmuseum.
E> Aanvullende informatie op onroerenderfgoed.be.
naar deel 2.
Menu fotoseries.

px_P905_voor1
De Schelde en de Meuse, die in Brussel in het Koninklijke Krijgsmuseum staat, zijn zusterschepen. Ze werden gebouwd door de Duitse scheepswerf Hitzler Theodor in Regensburg en zijn 23.25m lang en 3.8m breed. De Schelde wordt door 2x 220pk MWM motoren aangedreven. (groter formaat)


px_P905_voor
In 1987 werd de P 905 Schelde aan het museum geschonken. De neus is voorzien van een forse leguaan. (groter formaat)


px_P905_achter
De schepen uit deze klasse beschikken over twee roeren en twee schroeven. Het hek is, zoals gebruikelijk bij snelle planerende schepen, plat en heeft scherpe overgangen naar vlak en zijdes. (groter formaat)


px_P905_gangboord
Het gangboord van de Schelde. De opbouw is, om het gewicht van het schip te beperken, van aluminum. Aluminium klinken werden niet verzonken, omdat dit het materiaal te veel verzwakt. Beide zijden van de klink hebben daardoor een kop, waardoor de klinken ook aan de buitenzijde zeer duidelijk zichtbaar zijn. Op het bovendek staat een kleine handreling. (groter formaat)


px_P905_bovendek2
Detailopname van het bovendek met centraal op de foto het naambord en één van de luchthappers, die voor verluchting van de machinekamer zorgen. (groter formaat)


px_P905_bovendek
Het bovendek van de Schelde. Centraal de voet van het machinegeweer, waaraan tevens een sleephaak (geheel naar bakboord gedraaid) bevestigd is. (groter formaat)


px_P905_bovendek3
Detailopname van de buitenstuurstand van het schip.
Op de voorgrond de sleephaak. (groter formaat)



naar deel 2.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken