>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Scheepsonderhoud.



dekwassen
Dauwspoelen is allang verleden tijd, maar schippers houden nog altijd van een schoon schip en ook aluminium luiken gaan langer mee als je ze schoon houdt.
Voor schepen zijn er nog geen wasstraten,
dus de dekwasslang en sop gepakt en aan het werk.
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden Leeuwen 31 juli 2008. (groter formaat)


aquamarin_eni_2323566
Op een hete dag kan dekwassen een aangenaam werkje zijn......
mts. Aquamarin [schepenDb]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 26 juli 2008. (groter formaat)


putteren
Schipper P. Kaper van de  Aemerack [schepenDB] beoefent
het bijna uitgestorven handwerk: het putsen of putteren.
Foto Leo Schuitemaker, Rotterdam, 27 juli 2008.(groter formaat)



schuren
De hedendaagse milieuwetgeving laat in feite erg weinig ruimte
voor eigen scheepsonderhoud.
Alsof het milieu er bij gebaat is, als je de zaak maar laat wegrotten!
Inmiddels zijn veel schepen ook wel zo groot geworden,
dat men het grote schilderwerk soms uit besteedt.
Foto: Leo Schuitemaker.(groter formaat)


vlekjesziekte
De Antartica [schepenDB] heeft de zogenaamde 'vlekjesziekte'.  De schipper had natuurlijk een kleedje gespannen of stond op de werf toen hij de LOODmenie aanbracht. Want dit gewoon boven het water doen is volgens VROM verboden!
Foto: Dieter Henken, Koblenz, 11 april 2007.(groter formaat)


schilderen
teren
Een net schip is een lust voor het oog, maar op deze manier schilderen kan je een boete opleveren!
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)
Ook teervrije 'teer' mag niet op het water komen!
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)

kop schilderen
Met het kontje een eind uit de wal valt ook het boveneind van de steven nog net te bereiken.
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


verven
Zo op de foto lijkt 45 meter scheepswand niet zo veel, hoe anders is dat wanneer je het van een fris laagje verf moet voorzien.
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


kwasten
Één man met de kwast voor de voetreling en de lastige hoekjes en één man met de roller, zo schiet het tenminste nog een beetje op. Ik vraag me weleens af hoeveel vierkante meters en hoeveel verschillende vlakken er in de binnenvaart elk jaar geschilderd worden.
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken