top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Onderdelen zeilschepen



Naar submenu onderdelen zeilschepen.



zonder
Het achterdek van een Skûtsje. Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, jaren negentig.


zonder
Het achterschip van een skûtsje.
  1. Stuit, boeghout.
  2. Berghout.
  3. Boeisel.
  4. Potdeksel met hekwerk.
  5. Roef.
  6. Roefdek met grijpreling.
  1. Zeilkleed, huik.
  2. Ingang van de roef met schuifkap.
  3. Watertonnetje
  4. Helmhout.
  5. Bolder.
Foto: Pieter Klein, Sneek, jaren negentig.(groter formaat)


zonder
Het wedstrijd skûtsje: 'De Snekerpan'.
De 'moderne wedstrijdmonsters' geven nauwelijks een goede indruk van een skûtsje zoals het van origine was en roefschip genoemd werd. Tegenwoordig zijn ze meestal te groot, verlengd, geknikt en overtuigd.
  1. Roer met daarachter het zog.
  2. Kont met geschilderde spiegel.
  3. Stuit.
  4. Achterboeg.
  5. Berghout.
  6. Kim.
  1. Zwaard.
  2. Voorschip.
  3. Fok.
  4. Mast.
  5. Grootzeil met zeilteken.
  6. Gaffel.
  7. Dirk.
  8. Giek.
Foto: K.Terpstra. Sneekermeer, september 1997. (groter formaat)


zonder
Een ongelukje tijdens het amateurzeilen.
Foto: K.Terpstra. Sneekermeer, september 1997. (groter formaat)


zonder
Foto: Pieter Klein, Sneekermeer, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Foto: Pieter Klein, Goingrijpsterpoelen, augustus 2002. (groter formaat)


zonder
Het Voordek van een skûtsje met de, met kokerluiken gedekte uitwip. Voorlangs de mast de luiwagen/overloop; naast de mast de tuiglieren. Vroeger moest men zich op bijna alle skûtsjes echter zonder tuiglieren redden.
Foto: Pieter Klein, Grouw, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Een sprenkel op een steilsteven met hulptuig. Het schip vaart met een opdrukker en voert daarom een 'zwarte kegel'.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis juni 2010. (groter formaat)


zonder
De arend (A) die in de giek gedreven wordt met daaraan de lummelpen (L), die in de knecht (K) gestoken is. Arend en lummelpen samen wordt lummel genoemd.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen, jaren 90. (groter formaat)


zonder
Een stuurplank op het achterdek van een skûtsje. Soms liep de stuurplank in bocht, maar meestentijds waren ze, zoals hier, gewoon recht.
Foto: Pieter Klein, Kop Bloksloot, jaren 90.


zonder
Kluiverboom met loopnet bij een Klipper. De kop is versierd met lofwerk.
Foto: Pieter Klein, Sneek, rond 2000. (groter formaat)


zonder
Een loopnet bij een stalen Botter(jacht). Bij dit formaat schepen is het net vaak meer bedoeld om het over boord raken van de voorzeilen wanneer deze gestreken worden, te voorkomen.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude 1978. (groter formaat)


zonder
Niet typisch iets van een zeilschip, maar bij, als motorschip gebouwde, schepen zult U het, in deze vorm, tevergeefs zoeken: het kluisbord, met kluisgat, daaronder het slemphout en het hout naast het kluisbord is een beretand.
Foto: Pieter Klein, Goingarijp, mei 2003. (groter formaat)


zonder
Een helmhout met een zogenaamd watertonnetje.
Foto: Pieter Klein, Sneek, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Een schaar. Tussen de schaar een hakblok waarvan het ondereind aan een overloop bevestigd is.
Foto: Pierre Boulat, Parijs, augustus 1954. (groter formaat)


zonder
Boomijzers; vooraan met ring, achertaan met gaffel.
In de boomijzers een bokkepoot.
Foto: Pieter Klein, Kop Bloksloot, jaren negentig. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken