top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Onderdelen Friese luikenkappen



Naar menu ruimafdekkingen.


zonder
De keggenbank. Duidelijk zichtbaar is de schuine plaatsing van de spalkijzers. Als spalklat wordt een metalen strip gebruikt.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 20 september 2009. (groter formaat)


zonder
Een houten spalkkeg.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, 11 september 2010. (groter formaat)


zonder
Alhoewel voor vele doeleinden bruikbaar is dit vermoedelijk een luikenhaak. De man die op de kapdeksel liep om de luiken te tillen, haakte deze onder de luiken wanneer dezen opgelicht moesten worden.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, 11 september 2010. (groter formaat)


zonder
Diverse maten spalkklemmen. Deze werden gebruikt op een dekzeilrand. Dat is een keggenbank, zonder spalkijzers; ook wel de bulb genoemd.
Foto: Pieter Klein.


zonder
Een 'bosje' zegelbouten (luikbouten, zegelpennen). Deze worden door het uiteinde van het luik en een corresponderend gat daaronder gestoken. Vervolgens steekt men door de gaten in de uiteinden van de bout de zegeldraad of zegelroede, waarna de zaak verzegeld kan worden.
Bij bouten met een klein gat moest men pen voor pen verzegelen, hetgeen door de douane niet op prijs gesteld werd.
Foto: Pieter Klein
Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Het 'Blikken' beschermplaatje rond het gat voor de zegelbouten.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Een Friese luikenkap met een kleine deklast vooraan.
  1. Luik.
  2. Kapdeksel.
  3. Losse luiken.
  4. Deklast met duiven, spreeuwen, enz.
Foto: M. v. Buren, Schoonoord. (groter formaat)


zonder
  1. Presennings.
  2. Naad tussen twee luiken waaronder de merkels liggen.
  3. Luik, opgebouwd uit slechts 2 planken. Hetgeen ongebruikelijk is.
  4. Luik, zoals gebruikelijk opgebouwd uit 3 planken.
  5. Gaten voor de zegelbouten.
Foto: M. v. Buren, Schoonoord. (groter formaat)


zonder
Een pas geteerde Friese luikenkap. * Zie ook detail hieronder.
Foto: Pieter Klein, Kolmeersland september 2001. (groter formaat)


zonder
Bij deze luikenkap kunnen er twee mogelijkheden van verzegelen van toepassing zijn. Men rijgt, om en om, een zegeldraad door de zegelringen (6) en door de met blik versterkte gaten in het uiteinde van het luik (12). De andere mogelijkheid is, dat men zegelbouten door de gaten (12) stak en dat deze tevens door gaten in de hoeklijn daaronder (14) staken. In dat geval is die hoeklijn dus een zegellijst. Door de uiteinden van de zegelbouten werd dan een zegel of een zegeldraad aangebracht. De zegelringen (6) zijn dan overbodig geworden.
Foto: Pieter Klein, Kolmeersland september 2001.


zonder
Foto: Pieter Klein, Amsterdam-N jaren negentig.
(groter formaat)


zonder
Een kijkje tegen de onderkant van een kap. Foto: Pieter Klein. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken