top
terug


BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Navigatielichten



Naar Menu onderdelen.



zonder
De lichtsectoren van de belangrijkste lichten der navigatieverlichting. Buiten deze sectoren mogen de lichten niet zichtbaar zijn. 'Nul graden' staat voor rechtvooruit. Gemakshalve gaat men er vanuit dat dat overeenkomt met de lengteas van het vaartuig.
Tekening: Pieter Klein.


zonder
De boordlantaarns moesten in het verleden, tot circa 1984, in lichtbakken geplaatst worden. De lichtbak moet er voor zorgen dat er aan de voorzijde een scherpere scheiding tussen licht en donker, dus tussen het rode en het groene boordlicht, is.
(rechtvooruit is links in de tekening.)
Tekening: Pieter Klein.


zonder
De (schematische) posities van de lantaarns. Top- en hekllicht moeten zich nabij de lengteas  van het vaartuig bevinden. De boordlantaarns moeten op grote vaartuigen nabij het boord geplaatst zijn. Op kleine vaartuigen mogen ze in één lantaarn verenigd zijn.
Tekening: Pieter Klein.


zonder
Het toplicht moet in veel gevallen een flink eind boven het dek geplaatst zijn en daartoe gebruikt men een lichtmast. Naar 'oud' schippersgebruik hangt men daar rond de kerstdagen een kerstboom in top.
Foto: Pieter Klein, Akkrum maart 2002. (groter formaat)


zonder
Het licht van de boordlichten mag niet (door de lading) onderschept worden. De lichtbakken of lantaarns worden daarom hoog en ver naar buiten geplaatst. Soms zelfs staan ze op draaiijzers, zodat ze, indien nodig, verder naar buiten gedraaid kunnen worden.
Foto: Pieter Klein, Akkrum maart 2002. (groter formaat)


zonder
De extra lichten die sommige schepen moeten kunnen tonen, worden vaak op het achterschip gevoerd. Al die lichten bijelkaar noemt men een kerstboom. Enkele van de onderste lichten zijn dubbel (rood/groen) uitgevoerd.
Foto: Pieter Klein, Friesland, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Twee olielampjes. Links, met blinker (die de spiegellaag kwijt is), het olielampje van een toplicht. Rechts dat van een ankerllicht.
Foto: Pieter Klein, Akkrum, april 2002.(groter formaat)


zonder
Een boordlicht voor een petroleumlamp. Het originele lampje had blijkbaar een hoger model tankje, daarom heeft men deze met wat kunst en vliegwerk een eindje omhoog gebracht. Bovenop ziet men de schoorsteen.
Foto: Pieter Klein, Appelscha augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Het interieur van bovenstaand boordlicht. Duidelijk is te zien dat de groene kleur (stuurboordslantaarn) met een zogenaamde inzetcilinder verkregen wordt.
Foto: Pieter Klein, Appelscha augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een ankerlicht bestemd voor een petroleumlamp. De lantaarn is voorzien van ogen waarmee hij op een lantaarnscepter met gaffel gestoken kan worden. De lantaarn is voorzien van een oud model schoorsteen. De moderne versie had bovenin een soort van roodkoperen stop die slechts een smalle luchtspleet vrij liet.
Zolang de lamp brandde verdampte het regenwater wel voordat het in de lantaarn kon doordringen, was het idee.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam-N 1992. (groter formaat)


zonder
Een ankerlicht met petroleumlamp. Voor ankerlichten werden, vooral als men lag te beurzen, nog lang petroleumlampen gebruikt. Het gaf wel niet erg veel licht, maar je accu's werden tenminste niet 'onnodig' belast.
Het is een licht met een moderne schoorsteen.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam-N 1992. (groter formaat)


zonder
Een electrisch boordlicht voor de bakboordzijde. De fresnellens is gewoon blank en gelijk aan dat van het stuurboordslicht. Met een gekleurde inzetcilinder verkrijgt men de juiste, in dit geval rode, kleur.Het is nog een klassiek model zoals de petroleumlantaarns, alleen de schoorsteen ontbreekt.
Foto: Pieter Klein, Friesland jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Een Electrische boordlantaarn in nieuwe uitvoering. Deze 'lichten' werden rond 1984(?) verplicht en hoefden niet persé in een lichtbak geplaatst te worden. De bijbehorende lampen waren voorzien van een staande gloeidraad, nogal duur en in de begin jaren ook nogal kwetsbaar. Men mopperde tenminste flink.
Foto: Pieter Klein, Zijkanaal-C rond 1994. (groter formaat)


zonder
Een twee-delig blauw-bord, In het bord een rondomschijnend wit knipperlicht. Bord en licht worden getoond wanneer men aan de verkeerde kant van het vaarwater wenst te gaan varen of vaart; het zogenaamde blauwvaren. De borden bestaan in vele uitvoeringen. Dit bord wordt electrisch bediend. Het blauwe bord is de vervanging van de blauwe vlag.
Foto: B. v. Roest, Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
Een veel voorkomend model schijnwerper. Niet echt bedoelt om andere te laten zien waar je bent, maar wel heel handig als je zelf wilt zien waar je zit.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden juli 2020. (groter formaat)


zonder
De handgreep waarmee men bovenstaande schijnwerper kan bedienen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden juli 2020. (groter formaat)


Bestands revisie Januari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken