top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Machinekamers Veerhaven IV & V



Naar submenu Machinekamers.


zonder
De machinekamer van de duwboot 'Veerhaven IV' 'Neushoorn' tijdens de opbouw. Het schip is uitgerust met drie Wärtsilä motoren van het type 8L20 CCRN2. Deze motoren leveren elk 1876pk bij 1000 omwentelingen per minuut.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 15 februari 2013. (groter formaat)


zonder
Ook deze motoren zijn van de nodige electronica voorzien. Er zal echter nog wel wat aan bordessen bij gebouwd moeten worden, wil men daarbij en bij de de noodzakelijke bedienigsorganen kunnen komen.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 15 februari 2013. (groter formaat)


zonder
Elders in de machinekamer hebben twee generatorsets, vermoedelijk uitgerust met Scania motoren een plekje gevonden. Dit alles werd in de loop van 2013 in bedrijf genomen.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 15 februari 2013. (groter formaat)


zonder
Ook in de machinekamer: het roerwerk van één van de flanking-roeren neem ik aan.
Meestal spreekt men niet van roerwerk, maar van stuurwerk.

Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 15 februari 2013. (groter formaat)


zonder
Zo te zien het hoofdstuurwerk.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 15 februari 2013. (groter formaat)


zonder
De ene komt, de andere gaat! 'Veerhaven V Zeeleeuw' is uitgerust met drie maal MAK 6 MU 452 AK. De motoren leveren 1800 pk elk. Aan de motoren en machinekamer zou je het niet zeggen, maar het geheel was ten tijde van de foto alweer een dertig jaar oud.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 16 november 2011. (groter formaat)


zonder
Persoonlijk vind ik het nauwelijks te geloven dat dit alles bijna dertig jaar lang continu in bedrijf geweest is en zelfs na dertig jaar is er nog geen rust. In 2013 is de duwboot verkocht en op transport naar Paraguy gezet.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 16 november 2011. (groter formaat)


zonder
Natuurlijk krijgt alles het noodzakelijke onderhoud, daarbij gaat men tot diep in het inwendige.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 16 november 2011. (groter formaat)


zonder
Een klein deel van de rest van de machinekamer met de luchtflessen, compressoren, pompen, enz.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 16 november 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken