>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorspits Latyanor


Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: F. Logghe, Haven van Brugge, 6 januari 2008.
Menu fotoseries.

px_Latyanor_compleet
De Latyanor werd in 1949/1950 bij Lamberts te Boom gebouwd. De spits vaart nu met een Franse schipper uit Duinkerke. Het schip wordt door een Baudouin 230pk motor uit 1971 aangedreven. [E> binnenvaart.eu] Deze spits is qua indeling nog een mooi voorbeeld van een 'roef aan de den-model'. Echter zijn zowel de roef als de den volledig vernieuwd. Wel blijft achter de stuurhut nog een origineel stuk over, wat verderop op de foto's duidelijk wordt. (groter formaat)


px_Latyanor_zij
Al geruime tijd ligt in Brugge ook de sleepspits Ontara. Op deze foto ziet men het verschil tussen deze twee spitsen. De Latyanor heeft duidelijk meer inhoud en minder zeeg dan de Ontara. (groter formaat)


px_Latyanor_kop
De kop met mooi klinkwerk. De schipper is zijn ankerlier een onderhoudsbeurt aan het geven. (groter formaat)


px_Latyanor_lier
Zo te zien kan de ankerlier geheel, tot en met de jaagwielen (met slechts 4 spaken) aan toe!, afgedekt worden. Platen zijn nu eenmaal makkelijker te onderhouden dan tandwielen, moet de schipper gedacht hebben. (groter formaat)


px_Latyanor_roefden
De roef aan de den. Merk de verschillende niveau's van de roef en de verhoogde den. Op de den ligt een Belgische luikenkap. (groter formaat)



px_Latyanor_achter
Achterzicht van de Latynor. De achtersteven vertoont een opmerkelijke knik. In het Franse taalgebied staat dat model bekend als een 'cul de poule'; een kippe-kontje.
(groter formaat)


px_Latyanor_bakken
De achterkant van de stuurhut met de voor spitsen zo gebruikelijke 'kasten', tabernakels? Vaak fungeerde er één als kookherft, één als machinekameringang en één als berging(?). Het afdak boven het achterdek is, al is het ook van aluminium, waarschijnlijk ook een erfenis uit de tijd dat men daar stond te koken. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken